رفع سریع دندان درد در خانه

بسیاری از ما وظیفه سلامت دهان و دندان خود را بر عهده می‌گیریم و در طی برنامه‌های منظم با دندانپزشک خود ملاقات می‌کنیم، از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنیم؛ اما زمانی می‌رسد که با مشکلاتی در دهان و دندان خود مواجه می‌شویم و باعث یک دندان درد وحشتناک خواهد شد که انتظار آن را نداریم. عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد دندان درد شوند؛ اما موضوعی که اهمیت بیشتری دارد این است که چگونه آن را تسکین دهیم. در حقیقت این درد می‌تواند ناشی از پوسیدگی و یا مشکلاتی مثل آبسه دندان ها باشد، ممکن است دندان شکسته شده باشد و یا مشکلی در پر کردن قبلی آن رخ داده باشد.

به هر حال چیزی که می‌تواند فرد را آرام کند این است که با سریع‌ترین راه ممکن دندان درد خود را کاهش داده و بعد از آن به فکر گزینه‌های درمانی باشد. در این مطلب برخی از روشهای درمانی خانگی برای دندان درد را پیشنهاد می‌دهیم که به راحتی می‌توانید آنها را اجرا کنید. پس با ما همراه باشید!

درمان‌های خانگی دندان درد

چندین راه حل خانگی وجود دارند که می‌توانند دندان درد شما را از بین ببرند و شما را راحت کنند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدا با دندان پزشک خود تماس بگیرید. وجود درد در دندان ممکن است نشانه‌ای از مشکلات پنهان باشد که شما از آن خبر ندارید و قطعاً می‌خواهید که دندانپزشکتان آن را بررسی کنند. در واقع درمان‌های خانگی یک راهکار مقدماتی و موقتی است که در این مرحله به بیمار در آرام شدن کمک کنند تا در مراحل بعدی به سراغ راه‌های درمانی بنیادی برود.

آب نمک

به طور گسترده به عنوان یک ماده پاک کننده و ضدعفونی کننده فوق العاده شناخته می‌شود. یک درمان خانگی برای مقابله با دندان درد این است که دهان و دندان خود را با آب نمک بشویید. یک قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و هنگامی که دمای آب به دمای اتاق نزدیک شد و به اصطلاح ولرم بود، آن را به دهان خود ریخته و به مدت حداقل ۳۰ ثانیه در بخش‌های مختلف دهان خود حرکت دهید. این کار را به طور ویژه در شرایط اضطراری و درد شدید انجام دهید و باعث جلوگیری از تورم و درد موضعی در بخش‌های مختلف دهان و دندان می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت های دندانی

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه

دقیقاً همانند آب نمک، می‌توانید از هیدروژن پراکسید نیز به عنوان یک دهانشویه موقتی استفاده کنیم. این محلول همچنین می‌تواند لثه‌ها و مشکلات احتمالی اطراف دندان‌ها را تمیز کند و در نهایت باعث از بین رفتن درد شود. در واقع هیدروژن پراکسید توانایی بسیاری در از بین بردن باکتری‌ها دارد و می‌تواند به شما در کنترل درد دندان کمک کند تا بتوانید خود را به دندانپزشک برسانید.

البته اگر در مورد دندان درد خود به وجود ترک خوردگی یا شکستگی بخشی از دندان مشکوک هستید، پیشنهاد می‌شود که همراه با آن از یک چاشنی بدون قند یا موم دندانی استفاده کنید و پس از رهایی از دست این درد خود را به دندانپزشک برسانید.

ادویه‌ها

شاید باور نکنید؛ اما برخی از ادویه‌های معمولی خانگی دارای خاصیت از بین برنده درد دندان هستند. ادویه‌ها و برخی مواد غذایی خانگی وجود دارند که می‌توانند به شدت درد به وجود آمده در دندان را کاهش دهند. اگرچه استفاده آنها ممکن است یک داستان قدیمی و یا تخیلی برای شما محسوب شود، اما بهتر است بدانید که این روش همچنان مثمرثمر است و می‌توانید به عنوان یک روش ایده آل از آن استفاده کنیم. برخی از این مواد غذایی خانگی شامل وانیل، عصاره گل‌ها، آب مرکبات، سیر، روغن و حتی برگ و ریشه برخی از گیاهان می‌شوند.

درمان‌های خانگی دندان درد

جالب است بدانید که مرکبات به شکل اعجاب انگیزی درد دندان را از بین می‌برند. چاشنی لیمو می‌تواند درد دندان را خنثی کرده و به مبارزه با باکتری‌ها کمک کند. از آنجا که لیمو و پرتقال دارای مقدار زیادی ویتامین c و همچنین اسید سیتریک هستند، برای سیستم ایمنی بسیار مناسب هستند و از حمله باکتری‌ها به آنها جلوگیری می‌کند. اگرچه آب این دو ماده غذایی ترش و اسیدی است و ممکن است استفاده مستقیم از آنها برای شما آزاردهنده باشد، می‌توانید ابتدا آنها را بجوشانید و قطعه‌های آن را پس از سرد شدن به طور مستقیم بر روی دندان قرار دهید و از این طریق درد آنها را تسکین دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

سیر اگرچه ممکن است بوی بد و طعمی زننده در دهان شما داشته باشد، اما یکی از شیوه‌های معجزه کننده برای از بین بردن دندان درد است. یک حبه سیر را بر روی دندان خود قرار دهید و پس از جویدن آن سعی کنید آن را به سمت دندان خرابه خود بکشید. اگر این روش را نمی‌پسندید، می‌توانید از آن یک خمیر تقریباً نرم بسازید و سپس آن را بر روی دندان آسیب دیده خود قرار دهید تا به کنترل درد آن کمک کنید.

روغن برخی از دانه‌های روغنی و ادویه‌ها نیز می‌تواند در کاهش درد دندان بسیار مؤثر باشد. در حقیقت نقش آنها بدین صورت است که التهاب دندان و لثه را کنترل کرده از به وجود آمدن درد جلوگیری می‌کند. در اغلب موارد توصیه می‌شود که روغن آنها را بر روی دندان‌های خود بکشید و از این طریق مانع از رشد باکتری‌ها و ایجاد التهاب شوید؛ اما موادی مانند روغن کنجد، روغن موم، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن درخت چای و روغن گل میخک را می‌توان به یک پنبه آغشته کرده و به صورت موضعی بر روی دندان آسیب دیده خود قرار دهید.

درمان‌های خانگی دندان درد

اگر همچنان به استفاده از مواد غذایی خانگی برای کاهش دندان درد خود اصرار دارید،  برگ و ریشه نعنا و نخود فرنگی می‌تواند راهکار مناسبی باشد تا از ایجاد التهاب در دندانها و لثه جلوگیری کنیم پس از کاهش درد خود را سریعاً به یک دندانپزشک برسانید.

یخ

یکی از شایع‌ترین درمانهای خانگی خوب قدیمی برای کاهش دندان درد استفاده از یخ است. ماساژ دادن ناحیه درد نیز با یک انگشت بسیار سرد می‌توانند کمک کند. در حقیقت کمپرسی یزد به طور مستقیم بر روی عصب دندان تأثیر گذاشته و به نوعی التهاب آن را از بین می‌برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از دندان و براکت ها در طول درمان ارتودنسی

توجه داشته باشید که تمام این داروهای خانگی به کاهش دندان درد و ناراحتی ناشی از آن کمک می‌کنند، اما بسیار مهم است که ریشه اصلی این مشکل را تشخیص دهید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. این شیوه‌ها به صورت موقتی مناسب هستند، اما هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک باشند و باید شرایط خود را تحت نظر یک دندانپزشک کنترل کنید.