کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان چیست؟

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری دهان و دندان است که تمامی سنین از کودکان کم سن تا سالمندان را درگیر میکند. پوسیدگی دندان به تخریب ساختار دندان در اثر قرار گیری در معرض اسید و باکتری‌ها گفته می‌شود. در حالت طبیعی لایه سختی به نام مینا از دندان محافظت می‌نماید. مینا سخت‌ترین ماده بدن انسان است. با این حال در اثر فعالیت باکتری‌ها و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند و اسید، به مرور زمان مینای دندان حل شده و از بین می‌رود.

پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

هنگامی که غذا می‌خوریم ذرات غذا در بین دندان‌ها و بر روی زبان باقی می‌ماند. باکتری‌ها از ذرات باقیمانده غذا در دهان تغذیه می‌کنند. براثر فعالیت باکتری‌ها اسید تولید می‌شود. هنگامی که مسواک نمی‌زنید، ظرف چند ساعت لایه چسبنده ای بر روی سطح دندان تشکیل می‌شود که به آن پلاک گفته می‌شود. پلاک محل خوبی برای تجمع باکتری‌ها است. به همین علت سطح دندان‌ها مملو از باکتری می‌شود. اسید تولید شده در اثر فعالیت باکتری‌ها مینای دندان را حل می‌کنند. در صورتی که این اتفاق دائماً رخ بدهد، به مرور زمان مینای دندان حل شده و سوراخ می‌شود. بنابراین باکتری‌ها و ذرات غذا و آلودگی‌های داخل دهان به داخل دندان نفوذ می‌کنند. همچنین هنگامی که غذاهای اسیدی مانند نوشابه مصرف می‌کنید، دهان به مدت بیشتری در معرض اسید باقی ‌مانده و فرسایش دندان تشدید می‌شود. پلاک ظرف مدت بسیار کوتاهی تشکیل می‌شود و در صورتی که با مسواک تمیز نشود ظرف ۲۴ ساعت ممکن است سخت شده و به جرم و رسوب تبدیل شود. پلاک با مسواک پاک می‌شود اما جرم را نمی‌توانید با مسواک تمیز کنید، بلکه باید برای تمیز کردن آن به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که پلاک در مرز لثه تشکیل شده باشد، باعث تحریک لثه و التهاب و عفونت آن می‌شود. در صورتی که پوسیدگی در قاعده دندان اتفاق بیفتد، ممکن است به سهولت به ریشه دندان گسترش پیدا کند و پالپ را تحت تأثیر قرار دهد.

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

انواع پوسیدگی دندان

به‌ طور کلی دو نوع پوسیدگی دندان وجود دارد:

  • پوسیدگی درز و حفره ها

این نوع پوسیدگی دندان متداولترین نوع در سطح جونده دندانهای عقبی (آسیاب بزرگ و کوچک) و همچنین سطح پشتی دندان‌های جلویی می‌باشد. سطح بیرونی دندان‌ها از لایه مینا تشکیل شده است و در جایی که مینای دندانهای مقابل با یکدیگر تماس برقرار می‌کنند، شیارها و حفره‌ هایی تشکیل می‌شود. این مکان‌ها برای تجمع پلاک و پنهان شدن باکتری‌ها و در نتیجه ایجاد پوسیدگی دندان محل مناسبی هستند. استفاده مناسب از شیار پوش (سیلانت) بر روی این شکافها و حفرات، احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. شیار پوش ماده پلاستیکی سختی است که برای پوشاندن شیارها و حفرات دندان استفاده می‌شود تا پلاک و باکتری‌ها در آن محل پنهان نشوند. به این ترتیب احتمال پوسیدگی دندان کاهش می‌یابد. همچنین شیار پوش نیاز به پر کردن دندان را کاهش می‌دهد.

  • پوسیدگی سطوح صاف

این نوع پوسیدگی معمولاً در مرز لثه یا ناحیه بین دندان‌ها اتفاق می‌افتد. در صورتی که در این نواحی پلاک تشکیل شود و نتوانید با مسواک و نخ دندان آن را تمیز کنید، پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد.

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان

محصولات بهداشتی زیادی برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان وجود دارند. روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، انتخاب مسواک درست، انتخاب خمیر دندان حاوی فلوراید، جرمگیری به موقع و چکاپهای منظم دندانپزشکی همگی به شما کمک می‌کند از پوسیدگی دندان دور بمانید. همچنین مسواکهای برقی نسبتاً ارزان قیمت برای کمک به پاک کردن مؤثر پلاک و سطح دندان‌ها وجود دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

توجه داشته باشید حتماً از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید تأثیر محافظتی داشته و اسید دهان را خنثی می‌کند و دندان را معدنی سازی می‌نماید. وارنیش فلوراید یکی دیگر از روش‌های مؤثر کمک به سلامت دهان است. فلوراید درمانی در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. در این درمان یک لایه نازک از خمیر یا ژل حاوی فلوراید در تماس با سطح دندان‌های شما قرار می‌گیرد. غلظت فلوراید این ژل یا خمیر بسیار بیشتر از خمیر دندان معمولی است. پس از چند دقیقه موارد پاک شده و دندان‌ها تمیز می‌شوند. به این ترتیب مقاومت دندان در مقابل حمله اسیدی افزایش پیدا می‌کند. همچنین حساسیت دندان در مقابل دماهای سرد یا داغ کاهش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید در صورتی که چکاپهای منظم دندانپزشکی خود را انجام دهید، حتی در صورت وجود پوسیدگی دندان، مشکل خیلی زود شناسایی و درمان می‌شود. بنابراین حتی ممکن است نیاز به پر کردن دندان نداشته باشید. هر چه دیرتر به دندانپزشک مراجعه کنید مشکل تان عمیق‌تر و شدیدتر شده و درمان آن پر هزینه‌ تر، تهاجمی‌تر و طولانی‌تر خواهد شد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code