آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

آندربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار می گیرند. این شرایط اغلب ژنتیکی است و معمولاً توصیه می شود برای پرهیز از بروز مشکلات آتی در زندگی آندربایت اصلاح شود.

امکان اصلاح آندربایت وجود دارد؛

در کنار درمان های دیگر، جراحی و بریس های ارتودنسی رایج هستند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل راجع به این مال اکلوژن و درمان های آن صحبت کنیم.

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

 

آندربایت چیست؟

آندربایت زمانی اتفاق می افتد که فک پایین جلوتر از فک بالا قرار می گیرد و باعث می شود دندان های جلوی فک پایین رو به جلو هستند. این شرایط، که به عنوان نوعی کراس بایت دسته بندی می شود، در حدود ۵-۱۰% از کل افراد رخ می دهد.

در بسیاری از افراد، آندربایت فک به سختی قابل توجه است، در حالی که دندان های فک پایین درست جلوی دندان های فک بالا قرار می گیرند. در موارد وخیم تر آندربایت، شکاف کاملاً قابل توجهی بین دو ردیف دندان های بالا و پایین وجود دارد. مهم نیست کجی دندان ها چقدر شدید است، اصلاح آندربایت به طور کلی توصیه می شود آن هم به خاطر مشکلاتی است که اگر آندر بایت درمان نشود بوجود خواهند آمد.

آندربایت نباید با اوربایت اشتباه گرفته شود. تفاوت بین اوربایت و آندربایت در این است اوربایت زمانی است که دندان های فک بالا خیلی جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرند.

چه عواملی منجر به بروز آندربایت می شوند؟

آندربایت در اکثر موارد ژنتیکی است؛ اگر حداقل یکی از والدین آندربایت دارد (یا داشته است) احتمال اینکه کودکان آنها آندربایت داشته باشند افزایش خواهد یافت. این شرایط با شکاف کام و لب نیز ارتباط دارد. علاوه بر این، ممکن است نتیجه برخی رفتارهای خاص در دوران کودکی شود، از جمله:

  • مکیدن انگشت
  • تانگ تراست (فشردن زبان بین و پشت دندان ها)
  • استفاده بیش از حد از پستانک
  • تغذیه با شیشه شیر برای مدت زمان طولانی

شاید علت آن کوتاهی خیلی زیاد فک بالا باشد زیرا به درستی رشد نکرده است یا فک بالا رشد بیشتری رو به جلو داشته است- یا ترکیبی از هر دو.

آیا لازم است آندربایت درمان شود؟

یکی از تفاوت های بزرگ بین آندربایت و اورجت این است که مقداری اوربایت طبیعی است، در حالی که هیچ نوع آندربایتی “طبیعی” تلقی نمی شود.

مشکلات زیادی وجود دارند که در کنار داشتن آندربایت بوجود می آیند و هر چه برای درمان آن بیشتر صبر کنید، درمان آن سخت تر خواهد بود.

اگر کودک شما آندربایت دارد، بهتر است هر چه سریعتر درمان را آغاز کنید، وقتی استخوان های آنها راحت تر حرکت می کنند. بدون درمان، مشکلات زیادی وجود دارند که احتمال بروز آنها بالا ایت و کودک می تواند با آنها مواجه شود، از جمله:

  • مشکل در گاز زدن و جویدن صحیح غذا.
  • مشکلات گفتاری مانند نوک زبانی حرف زدن.
  • درد در ناحیه صورت به خاطر فشار یا کشش های غیر عادی که به فک وارد می شوند.
  • بالا رفتن احتمال پوسیدگی دندان ها.
  • ساییدگی و کج شدن دندان ها
  • شکل متفاوت صورت نسبت به معمول.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان میخی شکل

آندربایت چگونه درمان می شود؟

اگر برای خودتان یا کودکتان آندربایت تشخیص داده شده است، حتماً می خواهید بدانید چگونه درمان می شود. راههای متعددی ابداع شده اند که توانسته اند با موفقیت آندربایت را درمان کنند. دندانپزشک یا ارتودنتیست شما بهترین راهکار را برای شما انتخاب خواهند کرد، اما در زیر می توانید خلاصه ای از رایج ترین درمان های آن را مطالعه کنید.

معمولاً دو یا چند درمان از آنها با یکدیگر ترکیب خواهند شد تا مؤثرترین راهکار و ماندگارترین نتیجه بدست بیاید.

وسیع کننده فک بالا

در مواردی که آندربایت فک به دلیل عدم رشد کامل فک بالا بوجود آمده باشد، اکسپندر یا وسیع کننده کام می توانند به آن کمک کنند تا به شکل صحیح خود برسد. وسیع کننده ابزار فلزی است که روی دندان های عقب دهان قرار می گیرد. این ابزار به تدریج دندان ها را رو به بیرون فشار می دهد و کام (سقف دهان) را گسترده می کند. برخی از این ابزارها متحرک هستند، و شبیه یک ریتینر هستند، اما برخی دیگر در جای خود ثابت می شوند.

این یکی از اشکال درمان آندربایت است که کمترین توجه را به خود جلب می کند؛ غیر از موقع خندیدن یا خمیازه کشیدن، هیچ کس نمی تواند سقف دهان یا دندان های عقب شما را ببیند. افرادی که آندربایت دارند و از وسیع کننده کام استفاده کرده اند، ابراز داشته اند این ابزار مقداری درد دارد، اما مقداری درد و ناراحتی هنگام دستکاری استخوان فک انتظار می رود. از آنجا که استخوان فک تا حدود ۱۲ یا ۱۳ سالگی جوش نمی خورد، آغاز این درمان در سنین پایین باعث می شود همه چیز راحت تر پیش برود.

وسیع کننده کام معمولاً حدود یک سال استفاده می شود، اما به این بستگی دارد که چه مقدار جابجایی دندان ها نیاز است. به محضی که درمان تکمیل شود، بیمار باید مدتی ریتینر استفاده نماید تا وقتی که استخوان بتواند رشد کند، و نتایج اصلاح آندربایت را دائمی کند.

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

هدگیر آندربایت

یکی دیگر از روش های اصلاح آندربایت فیس ماسک یا هدگیر ریورس پول reverse pull است. این ابزار ترسناک به نظر می رسد، اما راهی طبیعی برای اصلاح آندربایت است. هدگیر روی پیشانی و چانه قرار می گیرد و با استفاده از یک بند الاستیک (نوار کشی) به بریس ها متصل می شود تا به آرامی فک بالا را به جای مطلوب خود جابجا کند.

مطالعات حاکی از این هستند که این روش اصلاح آندربایت روی هم رفته تا ۷۵% مؤثر است، و اگر از سنین قبل از ۱۰ سالگی آغاز شود میزان موفقیت آن بیشتر هم خواهد بود. برای حصول موفقیت بیشتر، هدگیر ریورس پول باید تا جایی که امکان دارد استفاده شود؛ مخصوصاً در طول شب، و شاید حتی در طول روز. ممکن است استفاده از هدگیر برای کودک حین مشاهده تلویزیون یا انجام تکالیف خود چندان دشوار نباشد، اما استفاده از آن در مدرسه و در دیگر جمع ها مشکل دیگری است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات رایج دندانپزشکی و راه‌های پیشگیری و درمان آنها

در هر صورت، باید توصیه های ارتودنتیست ها را دنبال نمایید، زیرا استفاده از فیس ماسک ریورس پول می تواند بیمار را از لزوم جراحی آندربایت در آینده بی نیاز کند.

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

چانه بند Chin cap or cup

چانه بند عملکردی نسبتاً متفاوت دارد. این ابزار روی سر قرار می گیرد، از بالا تا چانه، و به گونه ای طراحی شده است که در طول سال های رشد استخوان در کودک، با عقب کشیدن فک پایین رشد آن را کاهش دهد.

این روش عموماً همان زمانی استفاده می شود که فیس ماسک ریورس پول استفاده می شود، تا در حالی که فک بالا به وضعیت بهتری جابجا می شود، آندربایت فک پایین وضعیت وخیم تری پیدا نکند. چانه بند باید در طول خواب استفاده شود و زمان هایی که موجب شرمندگی کودک نشود، از جمله موقع مدرسه رفتن کودک.

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

بریس های ارتودنسی

در کنار روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد، معمولاً بریس ها (براکت ها) بخشی از درمان آندربایت را تشکیل می دهند. مانند دیگر مشکلاتی که بریس ها برای اصلاح آنها استفاده می شوند، مانند اوربایت، کراس بایت، و اپن بایت، بریس های آندربایت هم دندان ها را می چرخانند، فشار می دهند، و آنها را به محل بهتری جابجا می کنند.

برخی ارتودنتیست ها تنها براکت های فلزی استفاده می کنند، ولی گزینه های دیگری هم هستند که کمتر جلب توجه می کنند، از جمله براکت های شفاف. پس از تکمیل درمان آندربایت نیز باید ریتینر استفاده شود تا نتایج درمان حفظ شوند.

اینویزیلاین برای آندربایت

ر برخی موارد، این امکان وجود دارد که برای اصلاح آندربایت اینویزیلاین استفاده کرد. این بریس های الاینر شفاف تقریباً غیر قابل مشاهده هستند و گزینه ای شناخته شده برای افرادی هستند که نمی خواهند کاملاً مشخص باشد آنها در حال درمان هستند. امکان درمان آندربایت با اینویزیلاین به تنهایی وجود دارد، یا باید در یک دوره درمان گنجانده شوند که جراحی آندربایت را نیز شامل می شود.

اگر برای درمان و اصلاح آندربایت به استفاده از الاینرهای شفاف علاقه مند هستید، می توانید از اینویزیلاین ها استفاده کنید فقط ممکن است پر هزینه تر باشند. این نوع الاینرها تنها برای موارد خفیف تا متوسط مناسب هستند.

کشیدن دندان

گاهی اوقات آندربایت ممکن است در نتیجه وجود تعداد زیاد دندان ها در فک پایین بروز یابد. در این صورت، ممکن است دندانپزشک شما کشیدن یک یا چند دندان را پیشنهاد دهد. کشیدن دندان ممکن است به بریس ها کمک کند بهتر عمل کنند، زیرا فضای خالی بوجود می آید تا بقیه دندان ها به آن جابجا شوند.

کشیدن دندان ها اصولاً با بی حسی موضعی انجام می شود، گرچه ممکن است بیهوشی عمومی برای موارد پیجیده یا کشیدن همزمان چند دندان به کار گرفته شود. این فرایند کاملاً معمولی است که عموماً سریع، ساده، و بدون درد انجام می شود. دندانپزشک فقط دندان را می چرخاند و می کشد تا درون حفره خود شل شود، سپس آن را بیرون می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل

درمان آندربایت با جراحی

گاهی اوقات مشکلات آندربایت فک نسبتاً شدید هستند و لازم است با جراحی برطرف شوند. جراحی آندربایت فک، بسته به محلی که جراح مشکل را شناسایی می کند، می تواند شامل چیزهای مختلفی باشد.

ممکن است لازم باشد فک پایین رو به عقب جابجا شود، یا جراجی آندربایت ممکن است روی فک بالا متمرکز باشد. به هر طریق، پیچ ها و پلیت های کوچکی هستند که باید اطراف استخوان ها قرار بگیرند تا این اطمینان را بوجود بیاورند که دیگر به محل قبل جابجا نخواهند شد. گاهگاهی، هر دو فک نیاز به تغییر وضعیت دارند.

قبل و بعد از انجام جراحی، جراح راجع به تفاوت های آندربایت برای شما توضیح خواهد داد. برخی از رایج ترین تغییرات عبارتند از:

  • بهبود گفتار
  • شکل متفاوت صورت
  • بهداشت دهانی بهتر

این نوع جراحی زیاد انجام می شود و می توانید از جراح یا دندانپزشک خود بخواهید تصاویر قبل و بعد جراحی آندربایت بیماران دیگر را به شما نشان دهد تا بدانید چه تغییراتی در ظاهر شما بوجود خواهند آمد.

معمولاً هیچ اسکاری از جراحی آندربایت به جا نمی ماند زیرا همه برش ها داخل دهان ایجاد می شوند. ممکن است فک ها پس از جراحی با سیم بسته شوند، یا یک فریم داخلی درون دهان قرار داده شود، تا این اطمینان بوجود بیاید که استخوان ها در محل درست بهبود پیدا خواهند کرد.

به بیماران توصیه می شود برای بعد از جراحی آندربایت فک، ۲ تا ۴ هفته از محل کار یا تحصیل خود مرخصی بگیرند. درمان معمولاً شامل استفاده از بریس ها قبل یا بعد از جراحی، یا هر دو است.

آیا می توان آندربایت را در منزل اصلاح کرد؟

برخی از درمان های آندربایت در منزل اتفاق می افتند، از جمله با استفاده از چانه بند یا هدگیر، اما سعی نکنید این مشکل را بدون نظر و کمک یک متخصص انجام دهید.

آندربایت و شکاف کام و لب

احتمال بیشتری وجود دارد که کودکی با شکاف کام و لب (لب شکری) متولد می شود آندربایت نیز داشته باشد. معمولاً در موارد شکاف کام و لب استخوان فک بالا درست رشد نمی کند و منجر به بروز آندربایت می شود.

به طور کلی، جراحی آندربایت برای اصلاح مشکلات نیاز است و بعید است با روند جراحی که در بالا توضیح دادیم تفاوتی داشته باشد. برخی جراحی ها برای اصلاح مشکلات مربوط به شکاف کام و لب ممکن است به طور همزمان انجام شوند، یا ممکن است به طور جداگانه انجام شوند.

نتیجه گیری

آندربایت ها کمتر از اوربایت ها شایع هستند؛ تنها حدود ۵-۱۰% از افراد این شرایط را تجربه می کنند، و در هر صورت باید اصلاح شود. وجود راه های مختلف ممکن برای اصلاح آندربایت به این معنا هستند که روشی وجود خواهد داشت که برای شما یا کودکتان مناسب خواهد بود.

وقتی برای یک کودک آندربایت تشخیص داده می شود، یک طرح درمان می تواند ریخته شود تا این اطمینان بوجود بیاید که کم تهاجمی ترین تکنیک استفاده شده است. نرخ موفقیت درمان وقتی زود هنگام انجام می شود واقعاً بالا است، و حتی اگر جراحی لازم باشد، تفاوت زیادی در سلامت دهانی و سلامت عمومی کودک شما بوجود خواهد آورد.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code