ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

 

آیا کسی هست که نخواهد لبخند زیبایی داشته باشد و البته با درمانی فوری به آن دست یابد؟! اما باید بدانید واژه “ارتودنسی فوری” با استفاده از ونیرهای دندانی که امروزه تبلیغات آن را زیاد میبینیم، آنقدرها هم که شما فکر می کنید بی درد سر نیست و در واقع فرایندی بازگشت ناپذیر است. شاید هر بار تصاویر مربوط به قبل و بعد از درمان بیماران را می بینید هیجان زده شوید و بخواهید با ونیرها هر چه سریع تر به نتیجه ای برسید که درمان ارتودنسی می تواند با راهکاری کمتر تهاجمی و بادوام تر آن را برای شما خلق نماید. این نوع درمان های فوری که گاهی اوقات تحت عنوان “ارتودنسی فوری” شناخته می شوند، می توانند دندان های سالم اما کج بیمار را به طرز شگفت انگیزی صاف کنند، اما برای انتخاب آنها نکاتی هستند که باید مد نظر قرار گیرند. در این مقاله قصد داریم این نکات را برای شما توضیح دهیم.

ارتودنسی فوری چیست؟

اگر به فرایندهای انجام این نوع درمان دقت نمایید، شگفت زده خواهید شد اگر ببینید چگونه انجام می شود و برای افرادی که می توانند تحت درمان های غیر تهاجمی تر و رویکردهای طبیعی تر قرار گیرند، دیدن این درمان ها ناخوشایند خواهد بود.

این لبخندهای فوری نیاز به آماده سازی زیاد دندان ها دارند. دندان ها برش داده می شوند، بخشی از ساختار سالم آنها برداشته می شود، تا فضای کافی برای چسبیدن ونیرهای پرسلاین به سطح آنها ایجاد شود و لبخندی زیبا روی چهره بیمار خلق شود. اگر در اینترنت راجع به “فرایند آماده سازی دندان ها برای ونیرها یا روکش های دندانی” جستجو نمایید و نگاهی به تصاویر آن بیندازید شاهد دندان هایی تراشیده خواهید بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهمی راجع به ونیرها - بخش دوم

اما لازم است اشاره کنیم، در برخی موارد بسیار مناسب هستند، اما نمی توانند جایگزینی برای درمان ارتودنسی باشند. متأسفانه، برخی دندانپزشک ها ابراز می دارند از آنجا که بیمار تمایلی به استفاده از براکت های ثابت ارتودنسی نداشته است، ونیرها را انتخاب کرده است.

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

چه زمانی باید از ارتودنسی به جای ونیر استفاده کرد؟

سه عاملی که موجب زیبایی لبخند می شوند عبارتند از:

  1. وضعیت دندان ها- کج یا صاف بودن آنها
  2. شکل دندان ها- کوتاه یا بلند بودن، باریک یا نا همسطح بودن آنها
  3. رنگ دندان ها- تیره یا سیاه بودن آنها

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

وضعیت دندان ها

اگر تنها مشکلی که لبخند فرد دارد وضعیت دندان ها است، و شکل آنها هیچ مشکلی ندارد و با بلیچینگ یا سفید کردن می توان مشکل رنگ آنها را برطرف نمود، پاسخ درمان ارتودنسی است- درمان با هر نوع براکت یا الاینر ثابت خیلی سالم تر و با دوام تر خواهد بود زیرا دندان های طبیعی حفظ می شود و ساختار آنها برش نمی خورد که بازگشت ناپذیر باشد.

در عصر جدید، استفاده از ونیرها یا “ارتودنسی فوری” توجیح پذیر نیست، مگر آنکه قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها نیاز به هیچ گونه آماده سازی نداشته باشد (به این معنا که دندان ها اصلاً برش نخورند، و ونیرها به سطح دندان بچسبند) یا با برخی فرایندهای غیر تهاجمی باندینگ، بدون برش خوردن دندان ها انجام شود.

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

شکل دندان ها

اگر شکل دندان ها مشکل داشته باشد، باید بدانیم مشکل کجاست. اگر مشکل لب پر شدگی یا ساییدگی دندان هاست، مشکلی که برای بسیاری از افراد بزرگسال وجود دارد، بهترین راهکار این است که با استفاده از براکت های ارتودنسی دندان ها صاف شوند، سپس با بلیچینگ دندان ها سفید شوند، سپس با استفاده از باندینگ، یا کامپوزیت های دندانی که به صورت غیر تهاجمی به دندان ها اضافه می شوند، شکل دندان ها اصلاح شود. با این کار، بر عکس روکش های دندانی، می توان شکل دندان ها را بدون تراش دادن اصلاح نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی

در برخی موقعیت ها، در صورتی که دندان ها خیلی آسیب دیده باشند، یا پر شدگی بزرگی داخل خود داشته باشند، می توان از ونیرها استفاده کرد، اما نکته این است که برای دندان های سالم که تنها نیاز به بلند شدن، نازک شدن، یا اندکی عریض شدن دارند، باندینگ کامپوزیت گزینه ای فوق العاده خواهد بود. این درمان قادر است بدون وارد آوردن هیچ آسیب بازگشت ناپذیری به دندان ها، شکل آنها را اصلاح نماید. ممکن است نیاز به مقداری پولیش کردن/ نگهداری داشته باشد، اما مشکلی نیست، زیرا همه چیز نیاز به مقداری نگهداری دارد. درست مانند دندان های طبیعی شما که برای همیشه دوام ندارند و ممکن است روزی شکسته شوند یا در معرض خطر از دست رفتن قرار بگیرند، ونیرها/ روکش ها نیز در شرایط خاصی ممکن است دچار مشکل شوند و نیاز به تعویض داشته باشند، با این تفاوت که تعویض دندان های طبیعی خیلی پر هزینه تر از تعویض ونیرها و روکش ها خواهد بود.

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

ارتودنسی فوری با ونیر دندانی

رنگ دندان ها

اگر تنها مشکل دندان ها این است که مانند قبل سفید نیستند، سفید کردن آنها راهی فوق العاده برای بهبود رنگ آنها، بدون هیچ خطری، است. اما اگر رنگ یک دندان در نتیجه انجام درمان ریشه تیره یا خاکستری شده باشد، سفید کردن داخلی دندان، درمان بهتری است.

با انجام این کار می توان از انجام درمان های تهاجمی تر پرهیز نمود (اما گاهی اوقات این بهبود همیشگی نیست). در موارد حادتر، مانند ایجاد لکه های شدید در اثر استفاده از تتراسایکلین، یا آسیب شدید دندان هایی که به تازگی سفید شده اند، می توان به ونیرها یا روکش های دندانی فکر کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی

آنچه باید راجع به ونیر های دندانی بدانید

ونیرها روکش های سرامیکی هستند که روی سطح دندان ها قرار می گیرند، و به طور کلی برای قرار گرفتن آنها روی دندان ها باید دندان ها برش بخورند تا فضای کافی برای آنها ایجاد شود به گونه ای که دندان ها ظاهری طبیعی داشته باشند و خیلی برجسته نباشند.

امروزه، برندهای جدیدی از ونیرها وارد بازار شده اند که نیاز به آماده سازی زیادی ندارند، یا گاهی اوقات اصلاً نیاز به تراش دندان نیست. اگر می خواهید از بین آنها انتخاب کنید، به دنبال نوعی از آنها باشید که کمترین آماده سازی را نیاز داشته باشند. مراقبت از آنها را نیز فراموش نکنید. با آنها خوراکی های سفت نخورید، و از جویدن اشیاء سفت خودداری کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code