درد ایمپلنت دندانی

درد بخشی از زندگی است. متأسفیم که متن خود را با بخش منفی از واقعیت شروع می کنیم، اما این حقیقت دارد. بسیاری از افرادی که ایمپلنت دندانی نیاز دارند، نسبت به درد همراه با آنها نگرانند و به این فکر می کنند که این درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت چقدر طول خواهد کشید. کاملاً طبیعی است که درد وجود داشته باشد، اما وخیم و شدید بودن آن و اینکه چقدر طول بکشد، متفاوت است. راه های مختلفی برای پرداختن و کاهش آن وجود دارد.

آیا کاشت ایمپلنت های دندانی درد  دارد؟

آری. پس از کاشت ایمپلنت های دندانی مقداری درد تجربه خواهید کرد. در طول فرایند کاشت ایمپلنت هیچ دردی وجود نخواهد داشت زیرا برای بیمار بی حس کننده تزریق می شود یا با کمک بیهوشی عمومی انجام می شود. با این حال، با از بین رفتن تأثیر داروی بی حس کننده، احتمالاً مقداری درد احساس خواهید کرد. مقدار دردی که پس از آن احساس خواهید کرد، به گستردگی فرایند و تعداد ایمپلنت هایی بستگی دارد که کاشته می شوند. هر چه فرایند طولانی تر باشد و تعداد ایمپلنت هایی که باید کاشته شوند بیشتر باشد، پس از فرایند درد بیشتری خواهید داشت.

درد بعد از کاشت ایمپلنت

درد بعد از کاشت ایمپلنت

درد ایمپلنت چقدر طول خواهد کشید؟

سخت است بتوان گفت درد چقدر طول خواهد کشید، زیرا بیماران با یکدیگر متفاوت هستند. عموماً بیمار تا ۱۰ روز پس از جراحی مقداری درد و ناراحتی تجربه خواهد کرد. خوشبختانه، دندانپزشک برای شما داروی مسکن تجویز خواهد کرد تا به کاهش آن کمک کند. علاوه بر درد، تورم نیز وجود خواهد داشت که ظرف مدت ۳ تا ۵ روز از بین خواهد رفت.

درد بعد از کاشت ایمپلنت

درد بعد از کاشت ایمپلنت

جدول زمانی درد پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

در این قسمت جدول زمانی آنچه در طول دوره بهبود تجربه خواهید کرد را ارائه می دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت ارتودنسی

درد ایمپلنت های دندانی پس از یک هفته

کاملاً طبیعی است که هنوز مقداری درد داشته باشید. دستورالعمل های جراح خود برای دوره بهبود را ادامه دهید. این دوره تا ۱۰ روز طول می کشد.

درد ایمپلنت های دندانی پس از دو هفته

طی این دوره باید درد از بین رفته باشد. در صورتی که درد داشتید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است عفونت داشته باشید.

درد ایمپلنت های دندانی پس از ۳ تا ۴ ماه

درد در این مرحله می تواند به یکی از علل زیر بروز پیدا کرده باشد:

  • بیماری های خود ایمنی
  • خونرسانی اندک
  • فعل و انفعال با داروهای دیگر
  • سلامت عمومی اندک
  • وجود عفونت
  • مشکلی به نام بارگذاری بیش از حد
  • پس زده شدن ایمپلنت از سوی بدن
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب به عصب یا بافت.

در هر یک از این موارد، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد ایمپلنت های دندانی پس از یک سال یا بیشتر

اگر یک یا چند سال پس از انجام جراحی درد داشتید، می تواند به یکی از این علل بروز پیدا کرده باشد:

  • سیگار کشیدن مداوم
  • فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (براکسیسم یا دندان قروچه)
  • بهداشت دهانی ضعیف
  • کمبود بافت لثه اطراف آن
  • پرتو درمانی محدوده سر و گردن
  • کمبود استخوان فک
  • عفونت.

باز هم اگر در این بازه زمانی درد احساس کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درد بعد از کاشت ایمپلنت

درد بعد از کاشت ایمپلنت

عواملی که می توانند منجر به بروز درد شوند

علاوه بر دردی که عموماً پس از هر فرایند بدون پیچیدگی احساس می شود، مسائل دیگری نیز هستند که می توانند منجر به بروز درد و ناراحتی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغییر رنگ دندان‌ها

شل شدن هیلینگ کپ

گاهی اوقات، یک پیچ کوچک داخل قسمت بالای ایمپلنت در طول دوره بهبود شل می شود. در این صورت، لازم است دندانپزشک کپ را بردارد آن را تمیز کند، و مجدداً آن را در جای خود قرار دهد. تا آن زمان، این می تواند مقداری ناراحتی ایجاد نماید.

شل شدن ایمپلنت دندانی

اگر استخوان فک شما از توده استخوانی کافی برخوردار نباشد، ایمپلنت های دندانی می توانند شل شوند. این می تواند موجب بروز ناراحتی و گاهی اوقات درد شود. در برخی موارد، لازم است دندانپزشک ایمپلنت دندانی را خارج کرده و برای آن جایگزین قرار دهد.

عفونت

هرگونه عفونت لثه ای می تواند موجب بروز درد نیز شود. اگر در مراحل اولیه متوجه وجود آن شدید، می تواند قابل درمان باشد.

پس زده شدن ایمپلنت از سوی بدن

گاهی اوقات ایمپلنت دندانی به خوبی با استخوان بیمار جوش نمی خورد و بدن آن را پس می زند، که تحت عنوان شکست کاشت ایمپلنت نامیده می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، می تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود، در نتیجه منجر به بروز درد خواهد شد.

سوزش استخوان

این مشکل چندان شایع نیست، اما احتمال اتفاق افتادن آن وجود دارد. گاهی اوقات، گرمای دریل دندانپزشکی می تواند به استخوان اطراف محل جراحی آسیب وارد کند. کاملاً مشهود است که این می تواند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، دندانپزشک باید ایمپلنت و استخوانی که تحت تأثیر قرار گرفته است را خارج نماید.

آسیب به عصب

این مورد نیز نادر است. در صورتی که دندانپزشک با دریل دندانپزشکی یابا قرار دادن ایمپلنت خیلی نزدیک به عصب به آن آسیب بزند، این مشکل می تواند موجب بروز درد شود. لازم است ایمپلنت خارج و تعویض شود.

نکاتی برای کاهش درد پس از کاشت ایمپلنت

کارهای زیادی هستند که با انجام آنها می توانید به مدیریت و کاهش دردی که ممکن است پس از کاشت ایمپلنت های دندانی تجربه کنید، کمک کنند. اگر با دندانپزشک خود تماس بگیرید یک یا چند گزینه زیر را پیشنهاد خواهد داد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فِرنوم و فِرِنِکتومی

دندانپزشک مجرب انتخاب کنید.

گرچه انتخاب دندانپزشکی با دستمزد پایین تر وسوسه کننده است، اما اصلاً ایده خوبی نیست زیرا عموماً به این معناست که کیفیت کاری که انجام می دهند متناسب با هزینه ای است که دریافت می کنند. در واقع اگر با آنها تماس بگیرید و از درد شکایت کنید، ممکن است توصیه کمک کننده ای به شما ارائه ندهند.

دستورالعمل های پس از جراحی را دنبال کنید.

حتماً به همه دستور العمل هایی که دندانپزشک برای بعد از جراحی به شما می دهد عمل کنید. این برای سلامت دهان و کل بدن شما ضروری است که همه گام ها را مو به مو بردارید.

دارو

احتمالاً دندانپزشک پس از فرایند برای شما داروی مسکن تجویز خواهد کرد تا به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. برای افزایش دوز داروی مصرفی خود حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

یخ

ظرف چند روز نخست- مخصوصاً روز اول- می توانید از یخ برای بی حس کردن درد و کاهش تورم استفاده کنید. آن را به صورت کیسه یخ روی مناطق حساس گونه قرار دهید.

آب و نمک

شستشوی آرام دهان با آب و نمک می تواند به کاهش درد و مبارزه با عفونت هایی که منجر به بروز باکتری می شوند کمک کند. ممکن است حین شستشو درد احساس کنید، اما در طول دوره بهبود می تواند به شما کمک کند.

غذاهای نرم و سرد بخورید.

از خوردن غذاهای سفت و آبنبات در طول دوره بهبود بپرهیزید، و سعی کنید بیشتر غذاهای نرم و سرد بخورید، از جمله ماست و هر چیزی که پوره شده است.

سلامت دهان خود را حفظ کنید.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان چند مرتبه در طول روز توصیه می شود. این نکته بسیار مهم است و همواره باید رعایت شود، اما احتمالاً دندانپزشک توصیه خواهد کرد از مسواک زدن اطراف ایمپلنت خودداری کنید.

استراحت کنید.

حتماً به بدن و فک خود استراحت کافی بدهید. از انجام فعالیت های شدید و سنگین خودداری کنید. اجازه بدهید بدن انرژی زیادی صرف بهبود دهان بکند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code