آیا دندان های عقل روی درمان ارتودنسی تأثیر دارند؟

درمان ارتودنسی می تواند انواع مختلفی از مشکلات دندانی را اصلاح کند. از فشردگی و نامرتبی دندان ها گرفته تا ناهماهنگی و حتی آندر بایت و اور بایت، بریس ها فوق العاده مؤثر هستند. قبل از انجام درمان ارتودنسی، ممکن است از خود بپرسید که آیا به کشیدن دندان عقل خود نیاز دارید یا خیر. درست است، دندان عقل می تواند طیف وسیعی از مشکلات را برای بسیاری از افراد ایجاد کند. اما همه افراد مجبور نیستند برای کشیدن دندان عقل، صرف نظر از اینکه درمان ارتودنسی داشته باشند یا نه، به زحمت بیفتند.

درک اینکه دندان عقل چیست و صحبت با دندانپزشک در مورد گزینه های شما می تواند کمک کننده باشد.

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل سومین مجموعه از دندان های مولر و آخرین دندان هایی هستند که داخل دهان می رویند، که درست در پشت دهان قرار دارند. آنها معمولاً زمانی که فرد نوجوان است، در تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس ظاهر می شوند. متأسفانه، اگر فضای کافی برای ورود دندان های عقل وجود نداشته باشد، ممکن است در زیر لثه نهفته شوند.

حتی اگر آنها بتوانند راه خود از داخل لثه را پیدا کنند، ممکن است به صورت نصفه یا بخشی از آن بروید، که می تواند باعث بروز التهاب، عفونت ها و آبسه شود. بسیاری از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی با بریس های فلزی، بریس های شفاف یا بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین قرار می گیرند، فضای کافی برای وارد شدن دندان عقل خود به طور کامل ندارند و در عین حال امکان همراستایی کامل دندان های موجود را فراهم می کنند.

بهبود سلامت دندان ها و تغییر در رژیم غذایی ما طی صدها سال به این معنی است که ما مانند نسل های قبلی خود به دندان عقل خود نیاز نداریم.

اکثر افراد دارای چهار دندان عقل هستند (دو دندان در قوس دندانی بالا و دو دندان در قوس دندانی پایین)، اما در برخی از افراد آنها هرگز از لثه ها بیرون نمی آیند، در حالی که برخی دیگر وجود دارند اما نمی رویند. سناریوهای احتمالی زیر برای دندان های عقل وجود دارند:

• هر چهار دندان عقل در موقعیت عالی بیرون می آیند.
  • دندان ها در موقعیت خوبی بیرون می آیند اما یک فلپ لثه آن را می پوشاند.
  • یک یا چند دندان در یک زاویه بیرون می آیند.
  • یک یا چند دندان بدون رویش در لثه باقی می مانند.
  • هیچ دندان عقلی در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس یافت نمی شود.
دندان عقل و ارتودنسی

دندان های عقل چگونه می توانند روی لبخند شما تأثیر بگذارند؟

هنگامی که دندان های عقل شروع به فشار وارد کردن از درون لثه می کنند، دندان های دیگر شما در تلاش برای اجازه دادن به این دندان ها که وارد شوند، ممکن است شروع به فشرده شدن و کج شدن کنند. اگر دندان های عقل به صورت افقی نهفته شوند، آنها می توانند به دندان های اطراف فشار وارد کنند و باعث بروز مشکلات ارتودنتیک بیشتر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  برفک دهان چیست؟

برای کودکان و نوجوانان کم سنی که قبلاً از بریس ها استفاده کرده اند، اگر دندان عقل در جای خود باقی بمانند، این امر اساساً می تواند نتایج موفقیت آمیز درمان ارتودنسی را تضعیف کند. برای نوجوانان در سنین بالاتر و افراد بزرگسالی که مایل به استفاده از بریس ها هستند، کشیدن دندان عقل قبل از انجام درمان ممکن است کمک کند تا از جابجایی دندان ها در طول زمان جلوگیری شود.

چرا متخصصان دندانپزشکی ممکن است کشیدن دندان های عقل را توصیه کنند؟

قبل از قرار دادن بریس ها، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است توصیه کنند که دندان های عقل شما کشیده شوند. دلیل این امر این است که دندان های عقل شما به طور بالقوه می تواند باعث طولانی یا خراب شدن پیشرفت درمان شما شوند. حتی با استفاده از یک نگهدارنده یا ریتینر شبانه، دندان های عقل به فشار دادن به دندان های اطراف ادامه خواهند داد، که در نهایت می تواند باعث شکستن و ترک خوردن ریشه شود.

با کشیدن دندان های عقل، متخصص دندانپزشکی شما می تواند با یک تخته سنگ تمیز کار کند، و اثرات بریس های شما ماندگارتر خواهند بود. متأسفانه، از آنجا که رویش دندان های عقل تا زمانی که بیمار حدوداً ۱۵ ساله یا بزرگتر شود شروع نخواهد شد، کودکان و نوجوانان کم سنی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند ممکن است متوجه شوند که این دندان های مولر سوم مشکل ساز می شوند. در این مورد، کشیدن دندان عقل به محض مشاهده آنها، برای جلوگیری از بازگشت مشکل بایت بیمار بسیار مهم است.

خطرات دست نخورده رها کردن دندان های عقل در طول درمان ارتودنسی

زمانی که دندان عقل شما کشیده نمی شود، خطرات مختلفی در حین و بعد از درمان ارتودنسی وجود دارند. مشهودترین خطر این است که دندان های شما جابجا خواهند شد و دوباره فشرده و کج خواهند شد. این فقط به این دلیل است که دندان های عقل به سمت دندان های اطراف فشار وارد می کنند، و دندان های دیگر در تلاش برای ایجاد فضا برای بیرون آمدن دندان های عقل، حرکت خواهند کرد.

مشکل جدی تری که می تواند رخ دهد، ترک خوردن و شکستن دندان های عقب است. در طول و بعد از درمان ارتودنسی، شما از ابزارهای محکم یا تری های پلاستیکی استفاده خواهید کرد که دندان های شما را جابجا می کند یا آنها را در جای خود نگه می دارند. از آنجا که دندان های عقل به دندان های شما فشار وارد می کنند و از آنجا که دندان ها به دلیل وجود ابزارهای ارتودنسی قادر به حرکت نیستند، این امر می تواند باعث بوجود آمدن آسیب قابل توجه به دندان های اطراف شود. پیامدهای ناشی از آن عبارتند از نیاز احتمالی به درمان های ریشه، روکش های دندانی و حتی کشیدن دندان.

این واقعیت که فشردگی و ناهماهنگی دندان ها می تواند بازگردد دلیل کافی برای در نظر گرفتن کشیدن دندان عقل خود قبل از دریافت بریس ها است. ماه ها یا سال ها قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی فقط برای دوام چند ساله آن قبل از نیاز مجدد به بریس ها، به هدر خواهد رفت. حتی با نگهدارنده ارتودنسی، صاف نگه داشتن دندان ها تا حد امکان با فشار دادن دندان های عقل به آنها چالش برانگیز است.

علائمی که نشان می دهند دندان های عقل شما باید کشیده شوند

این که آیا در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی قرار دارید، با توجه به آن، یا فقط به این فکر می کنید که چه زمانی باید دندان های عقل خود را بکشید، علائم خاصی وجود دارند که باید به دنبال آن باشید. دانستن اینکه چه زمانی و اینکه آیا دندان های عقل شما باعث ایجاد مشکل می شوند یا خیر، می تواند به تعیین نیاز به کشیدن آنها کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه اختلالات گوارشی روی دندان ها تأثیر می گذارند؟

برخی از این نشانه ها عبارتند از:

• درد و حساسیت- ممکن است احساس کنید که کل دهان شما دردناک و حساس است و لزوماً نمی توانید منبع درد را مشخص کنید.
  • التهاب- لثه های شما در پشت دهان ممکن است متورم، دردناک و ملتهب شوند. در موارد شدید، این دندان های عقل نهفته یا نیمه نهفته ممکن است عفونی شوند و آبسه کنند.
  • فشردگی و جابجایی- دندان های دیگر شما ممکن است شروع به جابجایی و فشرده شدن کنند تا امکان رویش کامل را برای دندان عقل فراهم کنند.
  • سر درد و گوش درد- ممکن است سر درد و گوش درد مکرر را بدون هیچ دلیل احتمالی دیگری تجربه کنید.
  • بوی بد دهان- به دلیل التهاب، عفونت و پوسیدگی احتمالی دندان عقل، ممکن است بوی بد دهان را تجربه کنید که خلاص شدن از شر آن به تنهایی تقریباً غیر ممکن است.
  • آسیب به دندان های اطراف- اگر دندان های عقل شما نتوانند به طور کامل برویند، به دندان های اطراف فشار وارد خواهند کرد. این می تواند منجر به ترک خوردن، شکستن و درد و حساسیت شدید شود. اگر روی این دندان های اطراف ترمیم هایی مانند روکش یا پر شدگی داشته باشید، ممکن است بشکنند یا لق شوند.

با کشیدن دندان عقل خود می توانید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید، بدون نگرانی از اینکه در آینده مجدداً به درمان مشابهی نیاز خواهید داشت. گرچه فکر کردن به جراحی دهان برای کشیدن دندان های مولر سوم ترسناک به نظر می رسد، اما فکر کردن به تمام مشکلات احتمالی که می توانند در نتیجه رها کردن آنها ایجاد شوند دلیل کافی برای تعیین وقت مشاوره با دندانپزشک است. بعد از کشیدن دندان عقل فرصتی عالی برای اصلاح دندان های نامرتب، بهبود ظاهر صورت و فک و به دست آوردن لبخندی که همیشه با بریس ها می خواستید است.

حقایق و افسانه های مربوط به دندان عقل و تأثیرات آن روی درمان ارتودنسی

حقایق و افسانه های زیادی در مورد دندان های عقل و درمان ارتودنسی وجود دارند. ما در این بخش به بیان تعدادی از آنها، و درست یا اشتباه بودن آنها خواهیم پرداخت.

افسانه شماره ۱: به طور معمول دندان های عقل را باید قبل از بریس ها کشید.

یک متخصص ارتودنسی همیشه قبل از شروع درمان، دندان های عقل را در نظر می گیرد. اگر دندان ها هنوز بیرون نیامده باشاند و واضح است که فضای کافی برای آنها وجود نخواهد داشت، متخصص ارتودنسی ممکن است توصیه کند قبل از شروع درمان، آنها را بکشید. اما اگر در فک فضای کافی برای رویش دندان های عقل وجود داشته باشد، متخصص ارتودنسی ممکن است توصیه کند دندان ها را در جایی که هستند رها کنید و به درمان ادامه دهید.

دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

• دندان عقل باعث می شود که لثه و یا گونه مجاور آن بیش از یک بار عفونی شوند زیرا اطراف آن ذرات غذا گیر می کنند.
  • دندان عقل نهفته باعث به دام افتادن ذرات غذا می شود و باعث پوسیدگی دندان های عقل یا مولر دوم می شود.
  • دندان عقل به حدی پوسیده است که قابل ترمیم نیست.
  • در نزدیکی دندان عقل عفونت یا کیست وجود دارد.
  • دندان عقل باعث درد می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

افسانه شماره ۲: بریس ها برای دندان های عقل نهفته در نظر گرفته نمی شوند.

بریس یک روش درمانی مؤثر برای دندان های نهفته است، اما نه همه آنها. گاهی اوقات متخصص ارتودنسی می‌تواند با ایجاد فضای بیشتر برای دندان نهفته یا استفاده از بریس ها، آن را به حالت عمودی درآورد. با این حال، همه افراد برای دندان های عقل نهفته داخل فک خود فضای کافی ندارند، زیرا دندان های اطراف جایی برای رفتن ندارند. کمبود فضا شایع ترین دلیل برای کشیدن دندان های عقل است.

حتی زمانی که نمی توان بریس ها را روی دندان نهفته استفاده کرد، می توانند به دندان های اطراف کمک کنند. دندان مجاور (بالا یا پایین) دندان نهفته اغلب از لثه بیرون زده تا همسایه نهفته خود را جبران کند. این دندان به دلیل ریشه هایی که زیادی بیرون آمده اند و در معرض محیط دهان قرار گرفته اند در معرض خطر است و از هر دو طرف خارج از ردیف دندان ها است. بریس ها برای بازگرداندن دندان به داخل لثه ایده‌آل هستند تا نوک دندان با بقیه دندان ها در یک راستا باشد.

افسانه شماره ۳: شما نمی توانید دندان عقل را زمان داشتن بریس ها بکشید.

در حالی که بسیاری از بیماران ارتودنتیک دندان های عقل خود را درست قبل یا بعد از بریس ها می کشند، برخی ممکن است در طول درمان ارتودنسی دندان عقل را بکشند. متخصص ارتودنسی شما را به دندانپزشک یا جراح دهان ارجاع می دهد تا عمل کشیدن را انجام دهد.

افسانه شماره ۴: بعد از دریافت بریس ها، نیاز نیست نگران دندان های عقل باشید.

دندان های عقل معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی و بلافاصله پس از پایان درمان ارتودنسی بسیاری از نوجوانان می رویند. این خطرناک است که فکر کنید بریس ها فضایی را برای بیرون آمدن دندان های عقل ایجاد کرده اند. در بسیاری از موارد، فک بیمار به اندازه کافی بلند نیست که با دندان های عقل او سازگار شود. بیمارانی که درمان ارتودنسی را به پایان رسانده اند باید مطمئن شوند که برای بررسی پیشرفت دندان های عقل خود، همچنان در فواصل زمانی توصیه شده، به دندانپزشک و ارتودنتیست خود مراجعه می کنند. اگر دندان عقل بیرون بیاید، می تواند باعث فشردگی بیش از حد دندان های اطراف شود. و در عرض چند ماه می توانیم تمام کار سخت استفاده از بریس ها را برای رسیدن به لبخند کامل از دست بدهیم.

افسانه شماره ۵: اگر دندان عقل شما بعد از بریس ها بیرون بیاید، باید وحشت کنید.

پس از سرمایه گذاری روی بریس ها، قابل درک است که نمی خواهید خطرات غیر ضروری دندان های شما را تهدید کنند. مهم است که پس از رویش دندان های عقل شما، دندانپزشک شما را معاینه کند، اما نیازی نیست در عرض چند روز انجام شود. اگر طبق توصیه ارتودنتیست از ریتینرهای خود استفاده می کنید، فشار کمی که دندان های عقل به دندان های اطراف وارد می کنند، با نگهدارنده همخوانی نخواهد داشت. تا زمان ملاقات بعدی با دندانپزشک، استفاده از نگهدارنده خود طبق دستورالعمل را ادامه دهید تا دندان ها را در جای درست خود نگه دارید.