راهنمای رژیم غذایی مناسب بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی

جراحی ایمپلنت های دندان یک فرایند جراحی نسبتاً بزرگ است، بنابراین انجام اقدامات مناسب بعد از جراحی، برای اطمینان از بهبودی خوب مهم است. به احتمال زیاد، یکی از اولین چیزهایی که بعد از جراحی احساس خواهید کرد گرسنگی است، زیرا باید حدود شش ساعت قبل از انجام جراحی از غذا خوردن خودداری کنید.

یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که بعد از بهبودی، هیچ محدودیت غذایی ندارند. با این حال، در روزها و هفته های نخست بعد از جراحی، از شما خواسته می شود برای محافظت از ایمپلنت های دندانی جدید خود، از مصرف انواع خاصی از مواد غذایی اجتناب کنید.

بدیهی است که توانایی جویدن شما به طور موقت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، بنابراین اکیداً توصیه می شود که حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز پس از اتمام جراحی یا تا زمانی که دهان شما حساس نباشد، رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را رعایت کنید. بنابراین چه نوع غذاهایی می توانید بخورید و کدام یک از آنها ممنوع هستند؟ در زیر نکاتی در مورد وعده های غذایی بعد از عمل جراحی آورده شده اند که به شما کمک می کنند دوره نقاهت خود را به صورت طبیعی پشت سر بگذارید.

روند بهبودی و انتظارات بعد از جراحی ایمپلنت دندان

متخصصان پریودنتیک و کاشت ایمپلنت های دندانی معتقدند که باید به همه بیماران به طور کامل آموزش داده شود تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی برای آنها ایده آل است. بخشی از این آموزش شامل اطلاعاتی در مورد روند بهبودی و انتظارات بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است.

زمانی را برای استراحت اختصاص دهید- به استراحت طولانی نیاز نخواهید داشت، اما همان روز جراحی و روز بعد از آن، باید روزهای استراحت شما باشند.

بهداشت مناسب دهان و دندان ها را رعایت کنید- اغلب جراح شما یک برنامه دقیق برای زمان و نحوه انجام بهداشت دهانی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی به شما ارائه خواهد داد.

هیدراته بمانید- یکی از بزرگ ترین کلیدهای بهبودی هیدراته باقی ماندن است. در روزهای بعد از جراحی حتماً آب زیادی بنوشید، اما از استفاده از نی خودداری کنید زیرا حرکت مکیدن می تواند به محل بخیه شما آسیب وارد کند.

انتظار می رود مقداری خونریزی و تورم جزئی وجود داشته باشد- باید انتظار داشت بلافاصله بعد از جراحی خونریزی و تورم جزئی وجود داشته باشد. برای کاهش تورم از کمپرس یخ و برای کنترل خونریزی از گاز پانسمان استفاده کنید.

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

چه مدت بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی می توان مثل همیشه غذا خورد؟

هنگامی که استخوان فک با ایمپلنت های دندانی جوش خورد، امکان بازگشت دوباره به یک رژیم غذایی معمولی متشکل از غذاهای مورد علاقه شما وجود خواهد داشت. مشورت با دکتر در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشید بسیار مهم است، اما به عنوان یک نقطه مرجع، معمولاً سه تا شش ماه طول می کشد تا بتوانید روکش دندان دائمی را روی ایمپلنت قرار دهید و رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید. با این حال، روند بهبود برای هر بیمار متفاوت است و به تعهد شما به سلامت و تندرستی عمومی بستگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رادیوگرافی پانورامیک دندانپزشکی

طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست چه چیزهایی می توان خورد؟

در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی، لثه های شما حساس و کمی متورم خواهند بود. به همین دلیل، بلافاصله بعد از جراحی باید به خوردن خوراکی های نرم یا آبکی پایبند باشید.

در اینجا به معرفی چیزهایی می پردازیم که می توانید بخورید

بهبودی خود را ابتدا با آماده کردن انبار و یخچال خود با گزینه های غذایی سالم قبل از روز جراحی شروع کنید. گرچه ممکن است در هر وعده غذایی وسوسه شوید که بستنی بخورید، اما دکتر شما به شما توصیه خواهد کرد که در طول دوره نقاهت تعادل سالمی از پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها را حفظ کنید.

  • آب یا آب طعم دار
  • آب میوه یا سبزیجات
  • آبگوشت استخوان
  • شیک پروتئین
  • سوپ پوره شده
  • ماست یونانی
  • پوره سیب زمینی
  • تخم مرغ پخته
  • موز له شده
  • دمنوش
  • سس سیب
  • توفو
  • پودینگ
  • پنیر کوتیج
  • بلغور جو دوسر فوری
  • ماهی پولک دار

سوپ های صاف (بدون هیچ قطعه درشتی)، آبگوشت خانگی، نوشیدنی های جایگزین غذا، نوشیدنی های پروتئینی، اسموتی های میوه و آب میوه های مختلف است. برای اطمینان از سلامت دندان ها، نوشیدنی های مغذی حاوی کلسیم بالا را هدف قرار دهید. علاوه بر این، هنگام انتخاب اسموتی میوه، سعی کنید از مرکبات (مانند پرتقال، گریپ فروت و غیره) در مقادیر متوسط ​​استفاده کنید. گرچه آنها منابع عالی ویتامین C (یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت لثه) هستند، اما مرکبات بسیار اسیدی هستند که می توانند به مینای دندان ها آسیب برسانند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت های دندانی، لثه های شما حساس و متورم خواهند بود. علاوه بر این، ایمپلنت های دندانی شما از طریق برش های کوچک درون لثه ها جایگذاری خواهند شد. برای محافظت از لثه ها در طول این دوران، مهم است که از خوردن این غذاها اجتناب کنید:

  • ادویه جات- فلفل تند یا سالسا تند
  • خوراکی های ترد- پاپ کورن، چیپس و آجیل
  • خوراکی ها و نوشیدنی های داغ- قهوه، چای و سوپ داغ
  • خوراکی های اسیدی- گوجه فرنگی و پرتقال
  • خوراکی های چسبناک- تافی و آدامس
رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

هفته های بعد از جراحی

در هفته های بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی، فک و لثه ها به بهبودی خود ادامه می دهند و می توانید دوباره غذاهای جامد بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید. به خاطر داشته باشید، به انتخاب های سالم و متعادل ادامه دهید تا روند بهبود را ارتقاء دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی درد دارد؟

در اینجا به معرفی خوراکی هایی می پردازیم که می توانید بخورید:

با افزایش سرعت رژیم غذایی به سمت روال معمول، خوردن غذاهایی مانند موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • پروتئین ها- تخم مرغ ها، املت، مرغ، ماهی، گوشت چرخ کرده، بوقلمون
  • کربوهیدرات های سالم- سیب زمینی شیرین، موز، جو، زغال اخته
  • چربی های سالم- آووکادو، کره آجیل، ادام، زیتون
  • لبنیات- پنیر، ماست، پنیر کوتیج، شیک های پروتئین

غلات پخته شده یک انتخاب عالی برای تغذیه ای مغذی و آسان برای جویدن هستند. بلغور جو دوسر را با زغال اخته ریز شده، بلغور با پنیر نرم آب شده یا خامه گندم با کمی کره و دارچین در نظر بگیرید.

اگر دوست دارید صبحانه لذیذتری بخورید، تخم مرغ با پنیر نرم را انتخاب کنید. اینها نه تنها خوشمزه و جویدن آنها آسان آست، بلکه فواید تغذیه ای قدرتمندی برای سلامت دهان و دندان ها نیز دارند. به خاطر داشته باشید که تخم مرغ منبع عالی فسفر است، ماده معدنی که نقشی حیاتی در حفظ سلامت دندان ها ایفا می کند. علاوه بر این، زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین D است که جذب کلسیم را تسهیل می کند تا دندان های شما سالم و محکم باقی بمانند.

سیب زمینی شیرین یک غذای ریکاوری عالی است، نه تنها به این دلیل که می توان آن را به راحتی جوشاند و له کرد تا به راحتی قابل جویدن شود، بلکه سرشار از ویتامین C است که همانطور که قبلا اشاره شد، برای سلامت لثه ضروری است.

سبزی های برگ دار مانند کلم پیچ و اسفناج برای سلامت دهان و دندان ها مفید هستند. زمانی که بافت نرمی دارند، جویدن آنها آسان است و حاوی سطوح فراوانی از کلسیم هستند که یکی از مواد مغذی اولیه برای دندان های سالم است. سعی کنید کلم پیچ یا اسفناج (یا ترکیبی از هر دو) را در روغن زیتون یا کره آب شده برای یک داشتن یک غذای ریکاوری خوشمزه و مغذی تفت دهید.

اگر عاشق گوشت هستید، لازم نیست احساس کنید که از آن محروم شده اید. تا زمانی که گوشت لطیف و مرطوب (مثلاً مرغ، بوقلمون یا گوشت گاو) را انتخاب کنید که می توانید آن را با سیب زمینی یا سبزیجات در یک غذاساز مخلوط کنید، همچنان می توانید یک وعده غذایی خوشمزه درست کنید که لثه ها و دندان های آسیب پذیر شما از آن لذت ببرند. همچنین ماهی های پخته شده مانند سالمون، ماهی کاد یا هالیبوت را در نظر بگیرید که نه تنها جویدن آنها آسان است، بلکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ غنی از مواد مغذی هستند که می تواند به کاهش التهاب و تورم لثه ها کمک کند.

هیچ دو دهانی شبیه یکدیگر نیستند و هیچ دو فردی واکنش دقیق یکسانی به جراحی دهان نشان نمی دهند. غذاهای ذکر شده در بالا می توانند راهنمایی کلی برای مصرف بی خطر بعد از جراحی ایمپلنت دندان به شما ارائه دهند، اما اگر پرسشی دارید، لطفاً حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

غذایی که باید از آنها اجتناب کنید

اغلب دندانپزشکان به بیمارانی که کاشت ایمپلنت دندانی داشته اند توصیه می کنند تا هفته ها بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی از مصرف غذاهای سفت، ترد، تند، اسیدی یا چسبناک خودداری کنند. شما باید فقط زمانی مصرف این غذاها را شروع کنید که دندانپزشک شما اجازه انجام این کار را به شما داده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان زود هنگام بیماری لثه و کند کردن روند آلزایمر

پس از قرار دادن نهایی روکش های دائمی

این زمانی است که می توانید به لذت کامل از زندگی برگردید! جراح شما از نزدیک با دندانپزشک شما همکاری می کند تا ترمیم و جایگذاری مجموعه نهایی دندان های مصنوعی شما را تسریع بخشد. زمانی که جراح شما تأیید کند که ایمپلنت و استخوان شما به اندازه کافی قوی هستند و دندانپزشک شما دندان جدید را قرار می دهد، شما آزاد خواهید بود که رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید و از دندان های جدید خود لذت ببرید!

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

خطرات عدم رعایت پروتکل های غذایی و رژیمی بعد از جراحی ایمپلنت های دندانی؟

مانند هر فرایند جراحی دیگری، دنبال کردن دستورالعمل های بعد از جراحی قرار دادن ایمپلنت های دندانی که توسط دندانپزشک یا جراح ارائه می شوند بسیار مهم است. اگر این کار را نکنید، ممکن است عوارضی مانند خونریزی بیش از حد، تورم بیش از حد، درد، عفونت یا حتی شکست ایمپلنت دندانی را تجربه کنید. اگر در رابطه با پروتکل های غذایی و رژیم غذایی بعد از جراحی ایمپلنت پرسشی دارید، با جراح ایمپلنت دندان خود تماس بگیرید، زیرا آنها خوشحال می شوند به شما کمک کنند.

آیا هرگز می توان دوباره به طور معمول غذا خورد؟

پاسخ به این پرسش یک آری قاطعانه است! همانطور که اشاره کردیم، یکی از بهترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که بعد از بهبود ایمپلنت های دندانی و قرار دادن مجموعه نهایی دندان های مصنوعی، می توانید طبق معمول غذا بخورید. شما هیچ محدودیت غذایی نخواهید داشت و می توانید بدون ترس و اضطراب هر چیزی را که می خواهید بخورید!

درست غذا خوردن تنها یک راه برای مراقبت از ایمپلنت است

در حالی که درست غذا خوردن در دوران نقاهت بعد از کاشت ایمپلنت دندانی مهم است، اما این تنها کاری نیست که می توانید برای اطمینان از موفقیت درمان خود انجام دهید. مطمئن شوید که تمام موارد ذکر شده در اسناد ارائه شده توسط دندانپزشک بعد از جراحی را دنبال کنید. این موارد شامل استراحت، بهداشت مناسب دهان و دندان، مدیریت درد، و رسیدگی به خونریزی و تورم احتمالی بعد از جراحی هستند. مراقبت صحیح از لثه ها و ایمپلنت های دندانی بعد از جراحی به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که فرایند شما موفقیت آمیز است و دندان های شما یک عمر دوام خواهند داشت.

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

آیا فکر می کنید گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی هستید؟

اگر دندان های لق، از دست رفته یا آسیب دیده دارید و معتقد هستید ممکن است ایمپلنت های دندانی برای شما مناسب باشند، در اسرع وقت برای مشاوره اولیه خود با یک دندانپزشک یا جراح معتبر برنامه ریزی و مراجعه کنید. دندانپزشک اغلب در طول قرار ملاقات اولیه، یک ارزیابی کامل انجام می دهد، هر گونه تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، از جمله سی تی اسکن یا تصاویر ۳ بعدی مخروطی را می گیرد و توضیح می دهد که چگونه ایمپلنت های دندانی می توانند به طور منحصر به فرد برای شما مفید باشند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code