شکست درمان ریشه یا عصب کشی

هنگامی که عفونت یا پوسیدگی به یک دندان آسیب وارد می کند، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد تا عصب آسیب دیده و پالپ حذف شوند. درمان های ریشه اغلب زمانی انجام می شوند که دندان عفونی شما علائمی مانند درد شدید را نشان می دهد، که نیاز به درمان اورژانسی فوری دارد.

درمان های ریشه یکی از متداول ترین فرایندهای اندودانتیکس هستند. این درمان اگر با موفقیت انجام شود، می تواند از دندان در برابر بروز عفونت دیگر محافظت کند. گرچه همه درمان های ریشه کار نمی کند، اما در صورتی که یک درمان ریشه شکست خورده داشته اید شما می توانید گزینه هایی برای حمایت از بهبودی کشف کنید. ما ممکن است بتوانیم دندان شما را نجات دهیم.

درمان ریشه شکست خورده چیست؟

درمان ریشه زمانی شکست می خورد که درمان اصلی همه عفونت را حذف نمی کند، یا دندان دوباره عفونی می شود. ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا یک درمان ریشه شکست خورده خود را نشان دهد. شما ممکن است متوجه علائم عفونت شوید، مانند تغییر رنگ دندان، جوش روی لثع یا تورم، زیرا شما قبلاً یک مرتبه تحت درمان ریشه قرار گرفته اید.

اگر دوباره به دنبال درمان نباشید، عفونت ممکن است به دندان های دیگر منتقل شود. نجات دندان چالش برانگیزتر خواهد شد، اما اگر شما بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید می تواند انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کاشت ایمپلنت دندان در طول بارداری مجاز است؟

چه اتفاقی می افتد زمانی که یک درمان ریشه با شکست مواجه می شود؟

شما ممکن است ابتدا متوجه شکست درمان ریشه نشوید. بعضی از بیماران هیچ نشانه ای از درمان ریشه شکست خورده نشان نمی دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم متفاوتی نسبت به قبل از اولین درمان ریشه از خود نشان دهند. علائم هر چه باشند، عفونت پالپ نمی تواند به صورت خود به خود بهبود یابد- مداخله و درمان نیاز است.

شکست عصب کشی

علائم درمان ریشه شکست خورده چیست؟

علائم شکست درمان ریشه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• حساسیت هنگام بستن بایت
  • برآمدگی یا جوش روی فک
  • تغییر رنگ دندان
  • تحریک پذیری بافت لثه نزدیک به جایی که درمان ریشه انجام شده است
  • درد در دندان درمان شده
  • وجود آبسه های پر از چرک در نزدیکی دندان درمان شده
  • تورم صورت یا گردن
  • تورم در نزدیکی دندان آسیب دیده

به یاد داشته باشید که کمی درد پس از یک درمان ریشه طبیعی است- شما ممکن است به مدت چند روز پس از آن احساس ناراحتی داشته باشید. شما باید بیشتر نگران دردی باشید که مدتها پس از فرایند ادامه می یابد، زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد و شما را از تمایل به فعالیت های منظم مانند خوردن و جویدن باز می دارد.

دندانپزشک شما ممکن است شکست درمان ریشه را با تجویز یک تصویر رادیوگرافی دندانی با اشعه ایکس تأیید کند. یک درمان ریشه شکست خورده بدون درمان بهتر نخواهد شد. مهم است که برای بیماری خود به دنبال تشخیص باشید تا بتوانید درمان مناسب را دنبال کنید و مراقبت های اندودانتیک مورد نیاز خود را دریافت کنید.

شکست عصب کشی

نرخ شکست درمان های ریشه چقدر است؟

فقط تعداد اندکی از درمان های ریشه شکست می خورند. میزان موفقیت این فرایند ۸۶ تا ۹۸ درصد است، که به معنای تنها ۲ تا ۱۴ درصد شکست است. ما دریافته ایم که اکثریت بزرگی از بیماران ما هیچ مشکلی با درمان های ریشه خود ندارند. نرخ شکست اندک، به اثربخشی کلی این روش درمان بستگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا سیگار الکترونیک برای دندان ها مضر است؟

چرا درمان های ریشه با شکست مواجه می شوند؟

درمان های ریشه ممکن است به علت خطا از سمت دندانپزشک، یک ناهنجاری ساختاری یا اتفاق غیر منتظره شکست خورده باشند. به عنوان مثال، یک دندانپزشک می تواند قرار دادن روکش دندان را به تأخیر بیندازد یا یکی از کانال های شما را جا بیندازد. سایر مقصران شکست درمان ریشه عبارتند از آسیب های دندانی تروماتیک، انسداد یا آلودگی بزاق.

• آسیب های دندانی تروماتیک: شکستگی یا ترک در دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است می تواند منجر به عفونت در ریشه شود.
  • ساختار کانال ریشه: برخی از بیماران ریشه های پیچیده ای دارند، مانند یک کانال منحنی یا باریک. حتی ممکن است نسبت به پیش بینی دندانپزشک تعداد کانال های دندان شما بیشتر باشند. اگر دندانپزشک یکی از این کانال ها را جا بیندازد یا آن را درست پاکسازی نکند، ممکن است عفونت ایجاد شود.
  • انسداد: ممکن است چیزی سر راه دندانپزشک برای پاکسازی کانال آسیب دیده باشد. انسداد ممکن است دندان دیگر، مواد پر کننده دندان یا سیلانت هایی را شامل شود که به صورت نادرست اعمال شده اند.
  • آلودگی بزاق: بزاق شما اجازه می دهد باکتری ها در سراسر دهان رشد کنند. اگر داخل دندان شما با بزاق و باکتری های آن آلوده شود، عفونت دوم ممکن است رخ دهد.
  • قرار دادن روکش دندان: دندانپزشک شما ممکن است قرار دادن یک روکش دندان پس از درمان ریشه را به تأخیر بندازد، که زمان کافی برای برای گسترش عفونت را فراهم می کند. اگر روکش دندان سست یا شکسته باشد، می تواند دندان را در معرض عفونت دیگری قرار دهد.
شکست عصب کشی

آیا دندانپزشک مسئول درمان ریشه شکست خورده است؟

دندانپزشک شما ممکن است مسئول درمان ریشه بد باشد. در نهایت به این بستگی دارد که چرا درمان ریشه شما شکست خورده است. اگر دندانپزشک شما استاندارد قابل قبول درمان را ارائه نداده باشد یا وظیفه مراقبت از شما به خوبی انجام ندهد، ممکن است شما متحمل درد و رنج های غیر ضروری شوید. یک دندانپزشک سهل انگاری ممکن است مجرم شناخته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل قرار گیری پروتز مصنوعی دندان روی لثه ها

با این حال، اغلب یک درمان ریشه بد، تقصیر دندانپزشک شما نیست. اگر دندانپزشک تمام تلاش خود را برای درمان دندان شما انجام داد و درمان با شکست مواجه شد، نمی توانید وی را مقصر بدانید.

مراجعه به اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) برای انجام یک درمان ریشه، گزینه ای بهتر از مراجعه به دندانپزشک عمومی است. اندودنتیست ها در درمان های ریشه تخصص دارند و آن را بسیار بهتر از بسیاری از دندانپزشکان انجام می دهند، زیرا تجربه و تخصص بیشتری دارند.

آیا درمان ریشه شکست خورده قابل اصلاح است؟

آری، یک درمان ریشه شکست خورده می تواند اصلاح شود. اندودنتیست دارای گزینه های متعددی است، از جمله درمان مجدد، کشیدن دندان و اپیکواِکتومی. درمان مجدد دارای بالاترین میزان موفقیت برای درمان های ریشه شکست خورده است و متداول ترین راه حل درمان آنها است. اندودنتیست شما عفونت را درمان می کند، سپس دوباره آن را پر و مهر و موم می کند تا یکپارچگی دندان حفظ شود.