مشکلات رایج دندانپزشکی و راه‌های پیشگیری و درمان آنها

افراد مختلفی در سطح جامعه با مشکلات دندانپزشکی مواجه می‌شوند که برخی از آنها در یک پروسه کوتاه‌مدت و برخی دیگر در پروژه‌های بلندمدت درمان می‌شوند.  به‌عنوان‌مثال، برخی از این مشکلات با کارهای ساده پزشکی و با استفاده از تجهیزات معمولی درمان می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از آنها نیاز به کارهای پزشکی بسیار پیشرفته دارند که طول درمان بیشتری دارند و هم هزینه بیشتری بر فرد تحمیل می‌کند. از سوی دیگر، زمانی که مشکلاتی که یک فرد، معمولی باشند، به‌راحتی می‌تواند به امکانات دندان‌پزشکی و درمانی دسترسی داشته باشد و نیازی به مراجعه به سطوح بالاتر ندارد.

کسانی که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را به شکل منظم و مرتب انجام نمی‌دهند و به‌سلامت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهند، در عادی‌ترین حالت با مسائلی مانند حساس شدن دندان‌ها و همچنین خراب شدن لثه‌ها مواجه می‌شوند. در حالت‌های پیشرفته و وخیم این بیماری‌ها به معضلات بزرگ‌تری تبدیل می‌شود که هزینه بسیار بالایی برای فرد خواهند داشت و طول درمان آنها از سال نیز بیشتر خواهد شد. همچنین برخی از بیماری‌ها به صورت مادرزادی بوده و شیوه‌های دندانپزشکی مقابله با آنها نیز متفاوت است.

در این مطلب به معرفی ۶ مشکل رایج بین افراد مختلف در زمینه دندانپزشکی اشاره خواهیم کرد و راه‌های پیشگیری و درمان آنها را معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید!

۱- پوسیدگی دندان؛ شایع‌ترین مشکل دندانپزشکی

پوسیدگی دندان که به عنوان حفره‌های دندانی نیز شناخته می‌شوند، شایع‌ترین بیماری است که در افراد جامعه دیده می‌شود. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که به‌مرورزمان و به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی یک لایه چسبنده بر روی دندان شکل می‌گیرد که با عنوان پلاک دندان شناخته می‌شود. وجود پلاک در سطح دندان یک منطقه مستعد برای تجمع باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها را به وجود می‌آورد که از مواد غذایی و قندها به عنوان ماده مغذی استفاده کرده و تولید مواد اسیدی می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

اما برای جلوگیری از این مشکل دندانپزشکی باید روزی دو بار با دقت کامل مسواک بزنید و دندان‌ها را بشورید و سعی کنید از خوردن غذاهای شیرین و تشکیل پلاک بر روی دندان جلوگیری کنید. در مراحل اولیه این نوع مشکل دندانپزشکی علائم خاصی دیده نمی‌شود و بعد از گذشت زمانی به آرامی علائمی مانند حساسیت و سپس درد دیده می‌شود که در نهایت به گسترش عفونت منجر خواهد شد. اگر از پوسیدگی دندان رنج می‌برید، باید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از گزینه‌های درمانی بهره ببرید.

۲- بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی دیگر از مشکلات دندانپزشکی است که از لحاظ اجتماعی بسیار شرم آور است. متأسفانه با توجه به مطالعات صورت گرفته حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به مشکلات دندانپزشکی از این موضوع رنج می‌برند. بیماری لثه، پوسیدگی، زخم، سرطان دهان و دهان خشک، و باکتری‌ها موجود در زبان، برخی از مشکلاتی هستند که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. بوی بد دهان ممکن است علائم مختلفی داشته باشد و علت‌های آن‌ها نیز متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، در برخی افراد این مشکل از عفونت دندان نشات می‌گیرد، در حالیکه در افراد دیگر این موضوع به ریفلاکس اسید معده برمی‌گردد.

برای رفع مشکل مربوط به بوی بد دهان راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی وجود دارد که در مرحله اول باید توسط دندان‌پزشک مشخص شود که منشاء اولیه آن به چه موردی برمی‌گردد. اگر موضوع از خشکی دهان نشأت می‌گیرد، می‌توان به کمک آدامس این مشکل را حل کرد؛ اما زمانی که مشکلاتی مانند عفونت دندان یا خونریزی لثه وجود داشته باشد لازم است که به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه یا عفونت لثه

۳- خونریزی لثه

خونریزی لثه به شکل‌های مختلفی می‌تواند برای فرد مشکل ساز باشد و حتی زندگی روزانه وی را تحت تأثیر قرار دهد. کسانی که بهداشت دندان و دهان را به شکل مناسبی رعایت نمی‌کنند، به‌مرورزمان با عفونت دندان و عفونت لثه مواجه می‌شوند که در نهایت سلامت آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از دلایل از بین رفتن لثه و دندان، عفونت آن است که به شکل مناسبی درمان نشده باشد. زمانی که این عفونت حالت شدید به خود بگیرد به خونریزی مداوم لثه تبدیل شده و فرد باید از لحاظ دندانپزشکی تحت درمان قرار بگیرد.

در رابطه با خونریزی لثه، در وهله اول فرد باید موارد بهداشتی و درمانی مربوط به دهان و دندان را رعایت کرده و از ایجاد پلاک در سطح دندان‌ها جلوگیری کند. اما زمانی که مشکل به وجود آمده باشد، راه‌های درمانی مختلفی برای آنها پیشنهاد می‌شود یکی از آنها استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت و آماده سازی آن برای سایر کارهای دندانپزشکی است.

۴- سایش دندان‌ها بر روی هم

یکی از مشکلات دندانپزشکی که ناشی از مسائل عصبی است، پدیده دندان قروچه است که باعث می‌شود به‌ مرورزمان دندان‌ها حالت فرسایشی به خود گرفته و کیفیت اصلی خود را از دست دهند. این موضوع ریشه‌های عصبی داشته و لازم است که فرد مراقبتهای روانشناسی و دندانپزشکی را بر روی دندان‌های خود انجام دهد. در مراحل اولیه فرد احساس می‌کند که دندان‌ها دچار حساسیت شده‌اند که با اعمال فشارهای بیشتر منجر به خستگی دندان‌ها و فرسایش آن‌ها می‌شود. این موضوع اهمیت بسیاری دارد و اگر کنترل کافی بر روی آن صورت گیرد، در سنین بالا مشکلات متعدد و حادی برای فرد به وجود می‌آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند

۵- زخم دهان و دندان

یکی از مسائلی که معمولاً بی ضرر است اما درد بسیار شدیدی به وجود می‌آورد، زخم دهان است که ناشی از بی احتیاطی و کوتاهی فرد است. به‌عنوان‌مثال، زمانی که فرد در حال غذا خوردن یا حتی صحبت کردن است، به دلیل پرت شدن حواس ممکن است قسمتی از بخش‌های داخلی دهان و دندان خود را گاز گرفته و آسیبی به دهان خود برساند. در این مورد اگر فرد از لحاظ میزان ویتامین خون کمبود داشته باشد ممکن است با مسائل شدیدتری مواجه شود؛ اما در حالت معمول به جز درد شدید مشکلی دیگری برای فرد به وجود نمی‌آید.

۶- سرطان دهان

سرطان دهان یک بیماری جدی و مرگبار دندانپزشکی است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در اغلب موارد تشخیص این نوع سرطان در مراحل اولیه میسر است و می‌توان برای درمان آن اقدام کرد. این نوع مشکل در مراحل اولیه درد چندانی ندارد و مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آورد. اما به دلیل کوتاهی در مقابله با آن، به سرعت رشد کرده و حالت طبیعی دهان و دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل اکثر دندان‌پزشکان به این موضوع اهمیت فراوانی می‌دهند و راه‌های مقابله با آن را می‌شناسند.