پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

اگر شما هم به فکر دریافت ایمپلنت های دندانی هستید، در مسیر احیاء لبخند خود قرار گرفته اید. از آنجا که ایمپلنت های دندانی با جراحی کاشته می شوند و داخل استخوان فک قرار می گیرند، یکی از پرسش هایی که بیماران پیوسته مطرح می کنند این است که آیا قبل از انجام این فرایند پیوند استخوان نیاز خواهند داشت یا خیر. دندانپزشک ها بیماران خود را ترغیب می کنند برای بررسی های دقیق و گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس مراجعه کنند تا بتوانند بر اساس وضعیت سلامت بیمار به این پرسش پاسخ دهند. در این مطلب قصد داریم به پرسش هایی بپردازیم که اغلب در خصوص پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی مطرح می شوند.

تقویت استخوان یا پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان می تواند به روش های مختلفی انجام شود اما هدف همه این فرایندها تقویت یا ساخت استخوان است، به شکلی که استخوان فک ضخیم تر و قوی تر شود.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

چرا از تراکم استخوان فک کاسته می شود؟

این اتفاق عموماً در نتیجه تحلیل استخوان رخ می دهد. ظرف یک سال نخست پس از افتادن و از دست رفتن دندان، استخوان فک در آن قسمت خاص، ۲۵ درصد از تراکم خود را از دست می دهد. و تنها از آنجا ادامه پیدا می کند. علت این است که دندان و ریشه های آن محرک استخوان فک هستند و این تحریک علامت و نشانه ای برای مغز است که فک در حال عمل به وظیفه اولیه خود است. وقتی دندان ها کنده می شوند، این تحریک کاهش می یابد یا به طور کامل از بین می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت هایی که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند

در نتیجه، بدن روند فرو شویی کلسیم از فک برای استفاده در جای دیگر را آغاز خواهد کرد. اگر می دانید در حال از دست دادن یک دندان هستید، برای مراجعه به دندانپزشک تردید نکنید زیرا فرایندهای خاصی لازم هستند که می توانند از مقدار تحلیل بکاهند یا آن را محدود کنند.

دلایل دیگر برای از دست رفتن تراکم استخوان، بیماری پریودنتال (لثه)، نقص های رشد، حادثه یا پوسیدگی، و عفونت هستند. مراجعه منظم به دندانپزشک، برای مراقبت های پیشگیرانه، می تواند به کاهش این خطرات کمک کند.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

چه زمانی پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت ها ضروری است؟

در صورتی که از تراکم استخوان شما کاشته شده است، ممکن است دیگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخامت نداشته باشد تا بتوان در آن ایمپلنت کاشت. هنگام جایگزین کردن دندان ها با ایمپلنت های دندانی، دندانپزشک با جراحی یک پست تیتانیومی کوچک زیر سطح لثه قرار می دهد و آن را داخل استخوان فک تکیه می دهد. به این دلیل، استخوان فک شما باید از تراکم کافی برخوردار باشد تا این پست ها را حمایت کند. فرایند پیوند و تقویت استخوان می تواند تراکم استخوان فک را افزایش دهد به گونه ای که پست تیتانیومی به خوبی قرار بگیرد.

برای پیوند واقعی از چه استخوانی استفاده می شود؟

از استخوان خود فرد بیمار یا استخوان فراوری شده می توان استفاده کرد. بعلاوه، برخی فناوری های جدیدتر وجود دارند که برای انجام آنها ممکن است اصلاً استخوان نیاز نباشد اما می توانند به گونه ای کار کنند که واقعاً سلول ها را به استخوان تبدیل کنند. با این حال، این فناوری جدید است که ممکن است برای همه افراد کار نکند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش طول تاج دندان

قبل از فرایند پیوند استخوان چه اتفاقی می افتد؟

لازم است از استخوان فک تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود، به گونه ای که دندانپزشک و جراح بتوانند برای نحوه تقویت آن برنامه ریزی کنند. این کار عموماً با استفاده از سی تی اسکن انجام می شود. بعلاوه، لازم است تصمیم بگیریم آیا می خواهیم از استخوان های فراوری شده استفاده کنیم یا یا از استخوان هایی که از جای دیگری از بدن ما گرفته شده است.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت

فرایند پیوند استخوان به چه صورت انجام می شود؟

به احتمال زیاد لازم است برای این فرایند بیمار به طور کامل بیهوش شود. مهم نیست از چه موادی استفاده می شود، لازم است کل آن منطقه بی حس شود. این تزریق هم روی لثه ها و هم منطقه ای انجام می شود که از آنجا استخوان برداشته می شود. پس از آن، لازم است روی بافت لثه برشی ایجاد شود و یک فلپ از آن جدا شود تا بتوان استخوان را دید. این کار به جراح اجازه می دهد بتواند تشخیص دهد دقیقاً چه مقدار استخوان لازم است در آن منطقه قرار بگیرد. در صورتی که استخوان از جای دیگری گرفته شده باشد، برشی ایجاد می شود، به گونه ای که بتوان استخوان را همان زمان برداشت.

مواد پیوند جایی قرار خواهند گرفت که قبلاً استخوان وجود داشته است، و در انتها مجدداً در جای خود بخیه زده خواهد شد. پس از آن، استخوان جدید با استفاده از پیچ های تیتانیومی داخل استخوان فک تکیه زده خواهد شد. ممکن است از دیگر مواد پیوندی استفاده شود تا پیرامون تکه استخوان های جدید قرار بگیرند. برخی جراحان نیز ممکن است مواد غشاء اطراف استخوان پیوند شده قرار دهند. پس از آن، منطقه بسته و بخیه زده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع در جراحی دندان عقل

ریکاوری یا دوره بهبود پس از جراحی پیوند استخوان چه مدت و به چه شکل است؟

بلافاصله پس از فرایند پیوند استخوان، احتمالاً سوزش زیادی احساس می شود. برای برطرف کردن این حس، لازم است از داروهای مسکن و کیسه یخ، هر بار به مدت ۱۵ دقیقه، استفاده نمایید. علاوه بر این، به شما آنتی بیوتیک داده خواهد شد و دندانپزشک از شما خواهد خواست برای پیشگیری از بروز عفونت از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. لازم است روی منطقه جراحی هیچ فشاری وارد نشود و به مدت چند هفته هنگام خوردن غذا مراقب باشید.

تکمیل شدن فرایند چند ماه، معمولاً ۶ تا ۹ ماه، طول می کشد. زیرا بدن در حال ساخت استخوان جدید اطراف مواد پیوندی یا جوش خوردن استخوان فک با استخوانی است که از جای دیگر در بدن افزوده شده است. به طور طبیعی، این فرایند روند کندی دارد اما وقتی تکمیل شود، ایمپلنت های دندانی می توانند کاشته شوند و نتایج خوبی خواهند داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code