چرا دندان اضافی در می آوریم؟

تخمین زده می‌شود حدود دو درصد از کودکان سفید پوست دندان اضافه دارند و این آمار در جمعیت آسیایی بیشتر است. در عکس پرتوی ایکس زیر دندان اضافه با رنگ سبز مشخص شده است. به این نوع دندان اضافه مزیودنس گفته می‌شود. دندان مزیودنس درست بین دو دندان جلویی بالایی بیرون میزند. تنها ۲۵% از این دندان‌های اضافی عملاً از دهان بیرون میزند. بیشتر دندان‌های مزیودنس در استخوان فک مانده و هرگز بیرون نمی‌زنند.

دندان اضافی

دندان اضافی

چه عواملی باعث تشکیل دندان اضافی می‌شود؟

در حال حاضر اعتقاد بر این است که دندان‌های اضافی به علت رشد پیوسته بافت‌هایی که دندان‌ها را تشکیل می‌دهند (لامینا) ایجاد می‌شوند. دندان اضافی ممکن است وضعیتی ارثی بوده و یا به یکی از دو وضعیت سندرم شوگرن و دیسپلازی کلیدوکرانیال مرتبط باشد. با این حال دندان اضافی ممکن است در افرادی ایجاد شود که هیچ یک از دو وضعیت نام برده را نداشته و سابقه خانوادگی دندان اضافی نیز ندارند.

شیوع دندان اضافی چگونه است؟

تخمین ‌زده می‌شود ۰٫۱ تا ۳٫۸% از افراد سفید پوست دندان اضافی دارند. این تعداد در جمعیت آسیا بیشتر است. دندان اضافی در پسران دو برابر دختران شیوع دارد. بیشتر موارد دندان اضافی پیش از بیست ‌سالگی دیده می‌شود. دندان اضافی در مورد دندان‌های دائمی شایع‌تر از دندان‌های شیری است.

دندان اضافی

دندان اضافی

انواع دندان اضافی

دندانهای اضافه بر اساس موقعیت خود در دهان و شکلشان دسته بندی می‌شوند:

  • در صورتی که دندان اضافی در بین دو دندان جلویی وسطی رشد کند به آن مزیودنس گفته میشود
  • در صورتی که دندان اضافی در اطراف دندانهای آسیاب ایجاد شود به آن پارامولر گفته میشود
  • در صورتی که دندان اضافی در پشت دندانهای عقل تشکیل شود به آن دیستودنز گفته میشود
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات رایج دندانپزشکی و راه‌های پیشگیری و درمان آنها

دندان اضافی اگر شکل نرمال داشته باشد به آن دندان مکمل (سپلمنتال) گفته میشود و اگر شکل یک دندان طبیعی را نداشته باشد به آن بدوی یا رادیمنتاری گفته میشود. دندانهای رادیمنتال بر اساس ظاهر خود به این صورت تقسیم میشوند:

  • دندان بدوی مخروطی– دندان کوچک و میخی شکل است
  • دندان بدوی غده ای – دندان شبیه به بشکه بوده و بیش از یک کاسپ دارد
  • دندان بدوی آسیاب شکل – شبیه به دندانهای آسیاب کوچک یا بزرگ است اما به اندازه کافی کامل نشده که به آن دندان سپلمنتال گفته شود.

 موقعیت دندان اضافی در دهان چگونه است؟

تقریباً تمام دندان‌های اضافی ( حدود ۹۵%) در فک بالا ایجاد می‌شود. غالباً این دندان‌ها بین دو دندان جلویی بالایی تشکیل می‌شوند. پس از این موقعیت شایع‌ترین موقعیت دندان اضافی پشت دندان عقل است. جالب است بدانید دندان‌های اضافی لزوماً در فک ایجاد نمی‌شوند. تقریباً بیشتر دندان‌های اضافی در فکها ایجاد می‌شوند اما موارد زیادی نیز دندان اضافی در لثه، نرم کام، برجستگی ماگزیلاری، سینوس ماگزیلاری، شکاف اسفنوماگزیلاری، حفره بینی و بین کره چشم و مغز گزارش شده است. بیرون زدن دندان اضافی بستگی به میزان فضای موجود دارد.

همان ‌طور که گفته شد دندان اضافی در هر جایی در سر ممکن است ایجاد شود اگر چه در بیشتر موارد جایگاه آن همانند سایر دندان‌ها در فک است.

درمان دندان اضافی چیست؟

بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند دندان اضافی کشیده شود چرا که می‌تواند مشکلاتی ایجاد نماید. اهمیت دندان اضافی در اشغال فضای دهان است. در صورتی که دندان نهفته باشد مسیر بیرون زدن دندان‌های دیگر را مسدود می‌کند. همچنین ممکن است باعث تاخیر در بیرون زدن دندان‌های مجاور و یا بیرون زدن آنها از جایگاه نامناسب باشد. در صورتی که دندان اضافی بیرون بزند ممکن است باعث ناهمراستایی و کج شدن دندان‌های دیگر شود. به همین دلایل معمولاً دندان اضافی کشیده می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت و درمان ارتودنسی
1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code