آیا می توان دندان های حساس را سفید کرد؟

آیا دندان های حساسی دارید و دوست دارید دندان های خود را سفید کنید؟ یا شاید در گذشته درمان سفید کردن دندان را انجام داده اید که باعث ایجاد حساسیت دندانی در شما شده است و اکنون نگران انجام مجدد آن هستید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این دو پرسش مثبت است، چه کاری می توانید انجام دهید تا دندان های سفیدتر و لبخندی درخشان تر داشته باشید بدون اینکه باعث حساسیت دندان های خود شوید؟ خوشبختانه، حتی اگر دندان های حساسی دارید یا قبلاً بعد از سفید کردن دندان های خود، حساسیت دندانی را تجربه کرده باشید، می توانید دندان های خود را سفید کنید.

برای اطلاع از نحوه سفید کردن دندان های حساس به خواندن این مطلب ادامه دهید.

چه چیزی می تواند باعث حساسیت دندان ها شود؟

در ایالات متحده، تقریباً از هر هشت نفر، یک نفر دچار حساسیت دندانی می شود که معمولاً به آن حساسیت دندان می گویند. اما علت آن چیست و چرا سفید کردن دندان می تواند آن را بدتر کند؟

درمان سفید کننده

در حالی که محرک دقیق حساسیت دندان در حین یا پس از سفید کردن دندان مشخص نیست، توضیح اولیه بر تأثیر پراکسیدها متمرکز است. پراکسید باعث از بین رفتن لکه هایی می شود که در طول زمان روی دندان ها ایجاد شده اند، اما همچنین باعث کاهش مواد معدنی می شود که تخلخل دندان های شما را افزایش می دهد.

جدای از درمان واقعی و تأثیر محلول سفید کننده بر عاج و مینای دندان، دلایل دیگری وجود دارند که باعث می شوند در هنگام سفید کردن دندان ها حساسیت دندان ها را تجربه کنید. آنها همچنین ممکن است باعث حساسیت عمومی دندان شوند.

تحلیل لثه

اگر دچار تحلیل لثه شده اید، دندان های شما حساس تر می شوند. علت این است که با تحلیل رفتن لثه ها، دندان ها و ریشه های آنها بیشتر در معرض دید قرار می گیرند. این باعث می شود که آنها نسبت به محصولات سفید کننده و همچنین غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس تر شوند.

تحلیل رفتن لثه در اثر طیفی از عوامل مانند بیماری لثه، بالا رفتن سن، تغییرات هورمونی، ژنتیک و سیگار ایجاد می شود. شما با دنبال کردن یک روتین بهداشتی دهان و دندان، که شامل دو مرتبه مسواک زدن در روز با استفاده از مسواک با فرچه نرم، نخ دندان کشیدن یک مرتبه در روز و استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید است، می توانید از تحلیل رفتن لثه ها جلوگیری کنید.

چه چیزی می تواند باعث حساسیت دندان ها شود؟

چه چیزی می تواند باعث حساسیت دندان ها شود؟

فرسایش مینای دندان

دندان های ما توسط یک لایه بیرونی سخت به نام مینای دندان در برابر پوسیدگی و آسیب های دیگر محافظت می شوند. با این حال، با بالا رفتن سن مینای دندان می تواند فرسوده شود. از بین رفتن این لایه باعث می شود لایه حساس زیر مینای دندان به نام عاج در معرض دید قرار بگیرد که منجر به ایجاد حساسیت در دندان ها می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مضرات سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی

در صورت مصرف زیاد خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی یا مسواک زدن بیش از حد، مینای دندان می تواند سریع تر از بین برود. برخی از شرایط پزشکی مانند پرخوری عصبی و رفلاکس اسید نیز می توانند مینای دندان را سریع تر فرسایش دهند.

حفره های دندانی

یک حفره دندان باعث ایجاد پلاکی می شود که دندان ها را می پوشاند. این امر منجر به تجزیه شدن مینای دندان می شود. به مرور زمان حفره ای در دندان ایجاد می شود و عاج و پالپ حساس داخل دندان آشکار می شوند.

حفره ها می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی شوند. اگر این حفره ها درمان نشوند، می توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند و به درمان گسترده ای نیاز داشته باشند که ممکن است شامل کشیدن دندان یا درمان ریشه باشد. این درمان ها همچنین گران تر از درمان زود هنگام حفره خواهند بود.

اگر دندان های حساسی دارید، آیا باید دندان های خود را سفید کنید؟

در حالی که دندانپزشکان به بیمارانی که دندان های حساس داشتند توصیه می کردند که از درمان های سفید کننده دندان خودداری کنند، تکنیک ها و روش های پیشرفته به این معنا هستند که افرادی که دندان های حساس دارند نیز می توانند آنها را سفید کنند. روش های سفید کردن دندان از سفید کردن تخصصی دندان ها تا درمان های خانگی را شامل می شوند.

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان ها با استفاده از لیزر تخصصی احتمالاً بهترین گزینه تخصصی شناخته شده برای دندان های سفیدتر است. انرژی نور همراه با گرمای لیزر برای از بین بردن لکه ها و زدودن تغییر رنگ از روی دندان ها عمل می کند. نتیجه دندان هایی است که هفت تا ده درجه سفیدتر هستند.

سفید کردن دندان با لیزر بسیار برتر از روش های بلیچینگ خانگی است. این روش غیر تهاجمی است، بنابراین برای افرادی بهتر است که دندان های حساس دارند. یک جلسه سفید کردن حدود یک ساعت طول می کشد و بسته به محل انجام درمان و میزان تغییر رنگ، از ۴۰۰ دلار تا حدود ۱۸۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

تری های سفید کننده دندان

طی فرایندهای سفید کردن دندان ها که از تری های سفارشی ساخته شده استفاده می شود، دندانپزشک برای ساخت تری های سفید کننده کاملاً متناسب با دندان های شما از دندان های شما قالب می گیرد. برای دستیابی به نتیجه ای طبیعی و یکنواخت، تری ها از ژل حاوی پراکسید هیدروژن پر می شوند سپس روی دندان های شما قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادات مضری که موجب شکست ایمپلنت های دندانی می شوند

تری های سفارشی و مخلوط های سفید کننده آماده شده توسط دندانپزشک بهتر از تری ها و محلول های سفید کننده ای عمل می کنند که می توانید بدون نسخه خریداری کنید. استفاده از یک تری سفارشی از بیرون ریختن ژل سفید کننده جلوگیری خواهد کرد و تحریک احتمالی لثه یا زبان را کاهش خواهد داد. مانند گزینه لیزر سفید کننده، تری های سفارشی غیر تهاجمی هستند و برای افرادی با دندان های حساس مناسب هستند.

بیشتر تری های سفارشی به طور متوسط ​​بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار هزینه دارند. گرچه هزینه در برخی مناطق ایالات متحده می تواند بالاتر باشد. برای اکثر افراد توصیه می شود که تری ها را به مدت یک یا دو هفته هر روز دو تا چهار ساعت استفاده کنند.

اگر دندان های حساسی دارید، آیا باید دندان های خود را سفید کنید؟

اگر دندان های حساسی دارید، آیا باید دندان های خود را سفید کنید؟

کیت ها و نوارهای سفید کننده در منزل که توسط دندانپزشک ارائه می شوند

نوارها و کیت های سفید کننده ارائه شده توسط دندانپزشک شما با تری های سفارشی هم قیمت هستند و به طور متوسط ​​بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار هستند. هم کیت ها و هم نوارها از ژل سفید کننده سطح تخصصی برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می کنند.

نوارها باید دو مرتبه در روز از سی دقیقه تا چند ساعت در هر مرتبه استفاده شوند. کیت های سفید کننده معمولاً در طول شب، و در هر بار تا ده ساعت استفاده می شوند. هم کیت ها و هم نوارها روی دندان های حساس به خوبی عمل می کنند زیرا غلظتی کمتر از ماده سفید کننده دارند و ممکن است حاوی فلوراید یا نیترات پتاسیم برای حساسیت زدایی دندان ها باشند.

گزینه های سفید کننده غیر تخصصی

اگر مایل نیستید پول زیادی برای درمان های تخصصی سفید کننده خرج کنید، روش های دیگری نیز وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید. با این حال، آنها احتمالاً کمتر مؤثر هستند و نسبت به درمان های تخصصی برای ایجاد نتایج مطلوب، زمان زیادی می برد تا نتیجه دهند. برخی از آنها ممکن است فقط چند درجه دندان های شما را روشن کنند و گاهی اوقات ممکن است متوجه هیچ تفاوتی نشوید.

علاوه بر این، هیچ مدرک قطعی در مورد مناسب بودن آنها برای افراد دارای حساسیت دندان وجود ندارد و برخی از آنها در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است به مینای دندان یا لثه شما آسیب وارد کنند. هنگام استفاده از روش های سفید کننده خانگی، اگر دندان های شما حساس شده اند یا هر گونه درد یا سوزش داشتید، آن را قطع کنید.

خمیر دندان سفید کننده

برای سفید کردن دندان های خود در منزل به تدریج و به مرور زمان، می توانید خمیر دندان سفید کننده را امتحان کنید. مواد سفید کننده در خمیر دندان سفید کننده متفاوت هستند و برخی ممکن است با دندان های حساس سازگار نباشند. همچنین، ممکن است به نتایجی که انتظار داشتید نرسید.

همچنین می توانید خمیر دندان زغال فعال را امتحان کنید که نسبت به خمیر دندان معمولی جذب بیشتری دارد. با این حال، قبل از استفاده از خمیر دندان زغالی باید با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است در صورت بلعیدن با برخی داروها تداخل داشته باشد یا به مینای دندان آسیب برساند و حساسیت را افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فرایندهای مختلف افزایش طول تاج دندان

محصولات سفید کننده بدون نسخه

طیف وسیعی از محصولات سفید کننده بدون نسخه موجود هستند، از جمله درمان های مناسب برای افراد با دندان های حساس. می توانید از دندانپزشک خود در مورد درمان هایی بپرسید که می توانید بدون نسخه انجام دهید یا با یک دارویاز در یک داروخانه مشورت کنید. آنها باید بتوانند محصولات سفید کننده ای را توصیه کنند که از دندان های شما در برابر حساسیت محافظت می کنند.

جوش شیرین

جوش شیرین در برخی از خمیر دندان های سفید کننده استفاده می شود، اما برای سفید کردن دندان های خود نیز می توانید خمیر جوش شیرین خود را بسازید. به سادگی جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. هر بار تا دو دقیقه، و بیش از دو بار در هفته، دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید.

از آنجا که جوش شیرین یک ساینده ملایم است، می تواند لکه ها را از سطح دندان ها پاک کند. همچنین می تواند پلاک را از بین ببرد، از پوسیدگی دندان جلوگیری کند و اسیدهای موجود در دهان شما را خنثی کند. با این حال، استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند تعادل pH در دهان شما را مختل کند و منجر به بروز مشکلاتی مانند خشکی دهان یا افزایش خطر پوسیدگی شود.

اگر هیچ یک از این درمان ها برای شما مناسب نباشند چطور؟

اگر نمی خواهید به سراغ هیچ یک از گزینه های بالا بروید یا متوجه شدید که حساسیت دندان شما را بدتر می کنند، ممکن است بخواهید ونیرها را در نظر بگیرید. آنها نه تنها ظاهر دندان های سفیدتری به شما می دهند، بلکه فواید دیگری نیز دارند.

از ونیرها می توان برای پنهان کردن عیوب و بستن شکاف دندان ها استفاده کرد. از آنجا که ونیرها به صورت سفارشی برای دندان های شما ساخته می شوند، بسیار طبیعی به نظر می رسند. آنها همچنین می توانند بدون نیاز به ارتودنسی به صاف کردن دندان های شما کمک کنند.

اگر ونیر می خواهید، باید آماده باشید تا هزینه زیادی کنید. بسته به نوع ونیر با ونیرهای پرسلن که بیشترین هزینه را دارند، احتمالاً بین ۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای هر دندان هزینه دارند. با این حال، آنها طول عمر خوبی دارند و بهترین ونیرها بیست سال یا بیشتر دوام می آورند.

اگر هیچ یک از این درمان ها برای شما مناسب نباشند چطور؟

اگر هیچ یک از این درمان ها برای شما مناسب نباشند چطور؟

نتیجه گیری

اگر دندان های حساسی دارید، گزینه های مختلفی در مطب دندانپزشک یا در منزل برای شما وجود دارند. در حالی که سفید کننده های خانگی ارزان تر هستند، اما به احتمال زیاد به اندازه سفید کننده های داخل مطب در ایجاد لبخندی سفیدتر مؤثر نیستند.

اگر از سیستم های خانگی سفید کننده دندان استفاده می کنید، در صورت احساس حساسیت، سوزش یا درد دندان، استفاده از آن را قطع کنید. همچنین ممکن است بخواهید قبل از استفاده از این روش ها با پزشک خود صحبت کنید زیرا آنها می توانند در مورد ترکیبات موجود در محصولات و اینکه آیا احتمال دارد دندان های شما را حساس تر کنند شما را راهنمایی کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code