روشهای سفید کردن دندان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سفید کردن دندان امروزه یکی از محبوبترین درمان‌های دندانپزشکی در سرتاسر دنیاست. روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را داشته و برای برخی افراد مناسبند. سفید کردن دندان به طور کلی به فرایندی گفته می‌شود که باعث روشن و سفید شدن رنگ دندان می‌شود.

روش‌های سفید کردن دندان

  • بلیچینگ با استفاده از محصولات خانگی
  • بلیچینگ حرفه ‌ای در مطب دندانپزشکی
  • لیزر درمانی
  • باندینگ کامپوزیت
  • ونیر یا لمینت
  • روکش دندان
روشهای سفید کردن دندان

روشهای سفید کردن دندان

لکه و زرد شدن دندان

 شایعترین لکه های دندان،‌ حاصل عدم رعایت بهداشت مناسب و یا استعمال دخانیات است. همچنین برخی از مواد غذایی مانند چای و قهوه باعث زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. از طرفی اسید و قند موجود در نوشابه و سایر مواد غذایی شیرین یا اسیدی منجر به فرسایش مینا و در نتیجه نمایان شدن عاج که زرد رنگ است می‌شود. همچنین مصرف برخی از داروها مانند تتراسایکلین در دوران رشد دندانها می‌تواند منجر به لک و تغییر رنگ در نشود. از جمله عوامل دیگر لکه و تغییر رنگ دندان می‌توان به ضربه دیدن دندان، پوسیدگی، مصرف زیاد فلوراید (فلوروز)، ژنتیک و برخی بیماری‌ها اشاره کرد

بلیچینگ

بیشتر انواع لک و تغییر رنگ دندان را با بلیچینگ می‌توان برطرف نمود. سفید کردن دندان با عامل سفید کننده یا بلیچ به دو روش خانگی و حرفه ‌ای انجام می‌شود.

روشهای سفید کردن دندان

روشهای سفید کردن دندان

 

  • سفید کردن دندان در خانه
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای دندانپزشکی و کاربردهای آنها

برای سفید کردن دندان با استفاده از محصولات خانگی، باید صبر بیشتری داشته باشید چرا که این کار زمان‌بر بوده و مستلزم استفاده طولانی ‌مدت از محصولات سفید کننده دندان است. برای سفید کردن دندان در خانه باید از یکی از محصولات سفید کننده و یا ترکیبی از چند مورد را استفاده کنید.

  • ژل سفید کننده – ژل سفید کننده همراه با یک کیت تهیه می‌شود. در این کیت علاوه بر ژل سفید کننده، یک تری آماده نیز وجود دارد که ژل را داخل آن قرار می‌دهید و برای مدت مشخصی که در راهنمای محصول نوشته شده است، در تماس با دندانتان قرار می‌دهید.
  • خمیر دندان سفید کننده – خمیر دندان‌هایی سفید کننده معمولاً هم حاوی ذرات ساینده هستند که به صورت فیزیکی لکه ها را از بین می‌برد و هم عامل بلیچینگ دارند که عملکرد شیمیایی دارد.
  • دهان‌شویه سفید کننده – دهانشویه ها انواع گوناگون دارند و هنگام خرید دهان‌شویه سفید کننده باید برچسب روی آن را بخوانید تا مطمئن شوید نوع سفید کننده را خریداری کرده ‌اید.
  • چسب سفید کننده – این محصول سفید کننده به صورت یک نوار چسب طراحی شده است که برای مدت مشخصی بر روی دندان قرار می‌گیرد.
روشهای سفید کردن دندان

روشهای سفید کردن دندان

 

  • سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی
  • بلیچینگ – محصولاتی که برای استفاده در مطب دندانپزشکی طراحی شده ‌اند، غلظت بیشتری دارند و بنابراین خیلی سریع تر تأثیر می‌گذارند. به همین علت باید برای جلوگیری از عوارض جانبی آن حتماً تحت نظر دندانپزشک استفاده شوند. محصولات بلیچینگ حرفه ‌ای ممکن است به شکل ژل و تری باشد یا به صورت خمیر بر سطح دندان‌ها مالیده شود.
روشهای سفید کردن دندان

روشهای سفید کردن دندان

 

  • لیزر درمانی – با استفاده از لیزر نیز می‌توان دندان‌ها را سفید نمود. از لیزر همراه با عامل سفید کننده (بلیچینگ) استفاده می‌شود و در واقع برای تسریع فرایند سفید کردن و همچنین افزایش تاثیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال این روش نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد و در صورتی که می‌خواهید این روش را امتحان کنید بهتر است ابتدا در مورد معایب و مزایای آن با دندانپزشک صحبت کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

باندینگ کامپوزیت

یکی از روش‌های سفید کردن دندان و یا بهتر است بگوییم پنهان کردن تیرگی دندان، باندینگ کامپوزیت است. برخی از انواع لکه و تغییر رنگ دندان را نمی‌توان با بلیچینگ برطرف نمود. در چنین شرایطی از روش‌هایی برای پنهان کردن تیرگی و لکه دندان استفاده می‌شود. باندینگ کامپوزیت به صورت مایع بوده و بر سطح دندان‌ها مالیده می‌شود و سپس با تاباندن نور مخصوصی سخت می‌گردد.

روشهای سفید کردن دندان

روشهای سفید کردن دندان

ونیر یا لمینت

ونیر یا لمینت یک پوسته نازک از جنس پورسلین است که به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. یکی از کاربردهای ونیر سفید کردن دندان است. در صورتی که تغییر رنگ دندان شدید باشد برای سفید کردن آن باید از ونیر با ضخامت بیشتر استفاده کرد.

روکش دندان

گاهی اوقات با روش‌های نام برده نمی‌توان تغییر رنگ و لکه دندان را برطرف یا پنهان نمود. در چنین شرایطی آخرین راه حل استفاده از تاج مصنوعی یا روکش دندان است. روکش دندان یک کلاهک سفید رنگ شبیه تاج دندان است که بر روی دندان قرار گرفته و کاملاً آن را احاطه می‌کند به طوری که دیگر هیچ بخشی از دندان طبیعی را نمی‌توان دید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code