جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

برای حفظ سلامت دهان توصیه می‌شود هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد در چک آپ های دندانپزشکی جرم گیری نیز انجام می‌شود. علت جرم گیری پیشگیری از بیماری لثه و یا درمان آن در مراحل اولیه می‌باشد. بیماری لثه به التهاب یا عفونت لثه گفته می‌شود که دندان‌ها و استخوان پیرامون آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پلاک‌های حاوی باکتری، اسید و برخی غذاها در ایجاد بیماری لثه نقش دارند. خوشبختانه برای بازگرداندن آسیب‌های بیماری لثه در مراحل اولیه، با روش جرم گیری و تسطیح ریشه وجود دارد.

جرم گیری چیست؟

جرم گیری دندان ممکن است با ابزارهای دستی، اولتراسونیک (فراصوتی) و یا هر دو انجام شود. هنگامی که برای جرم گیری و یا چکاپ مراجعه می‌کنید ابتدا دندانپزشک وضعیت دهان شما را کاملاً بررسی می‌کند. سپس با استفاده از دستگاه اولتراسونیک جرم گیری پلاکهای باکتریایی با ایجاد ارتعاشات صوتی از دندان جدا می‌شوند. با کمک دستگاه‌های جرم گیری تمامی جرم و رسوب تشکیل شده در سطح دندان و زیر لثه پاک می‌شود. ممکن است برای پاک کردن بقایای جرم چسبیده به سطح دندان‌ها از ابزار دستی استفاده شود.

در تسطیح ریشه ( روت پلنینگ Root planing) سطح ریشه دندان نیز تمیز میشود. این کار برای جلوگیری و یا متوقف ساختن التهاب بافت‌های لثه پیرامون ریشه دندان لازم است. همچنین زبریهای سطح ریشه صاف و تسطیح می‌شود تا محل مناسبی برای تجمع ذرات غذا، پلاک و باکتری‌ها نباشد.

آیا جرم گیری درد دارد؟

در صورتی که بافت لثه شما بیمار بوده و حساس شده باشد، پیش از جرم گیری بی‌ حسی موضعی استفاده می‌شود تا در حین درمان راحت باشید. در صورتی‌ که دندان‌هایتان پیش از جرم گیری و پس از آن به دمای سرد یا داغ حساس باشد، ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس را به شما توصیه کند. ممکن است برای جرم گیری و تسطیح ریشه دو یا چند جلسه لازم باشد. این امر بستگی به شدت بیماری لثه دارد. در صورتی‌ که بیماری پیشرفت لثه داشته باشید ابتدا جرم گیری و تسطیح ریشه انجام شود و سپس جراحی پریودنتال صورت می‌گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

در صورتی که جرم گیری نکنیم چه می‌شود؟

جرمی که در سطح دندان‌ها تشکیل شده است، مملو از کلونیهای باکتریایی است. باکتری‌ها از ذرات قند موجود در دهان تغذیه می‌کنند و در اثر فعالیت آنها اسید تولید می‌شود. اسید باعث حل شدن مینای دندان و پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی‌ که جلوی پوسیدگی دندان گرفته نشود، گسترش یافته و به پالپ دندان که حاوی رگهای خونی و عصبی می‌باشد می‌رسد. در این مرحله باید عصب ‌کشی انجام دهید و پالپ را تخلیه نمایید. در صورتی که هر چه سریع تر برای این کار اقدام نکنید عفونت گسترش یافته و دیگر برای نجات دندان دیر می‌شود و باید دندان را بکشید.

از طرفی تجمع پلاک و باکتری‌ها در زیر مرز لثه باعث تحریک بافت لثه و التهاب و عفونت آن می‌شود. عفونت لثه در صورت عدم درمان گسترش یافته و باعث پس‌روی لثه و تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که عفونت وارد جریان خون شده و به سایر نواحی بدن از جمله قلب و مغز برسد.

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

چگونه جلوی جرم گرفتن دندان را بگیریم؟

برای پیشگیری از تشکیل جرم و رسوب در سطح دندان، نباید اجازه بدهید پلاک تشکیل‌شده در سطح دندان‌ها سخت شود. پلاک لایه نازکی از باکتری‌ها و مواد دیگر است که بلافاصله پس از غذا خوردن در سطح دندان‌ها شروع به تشکیل می‌کند و ممکن است ظرف ۲۴ ساعت به جرم تبدیل شود. پلاک لایه نرمی است که می‌توانید به راحتی با استفاده از مسواک آن را تمیز کنید اما جرم مواد سخت شده و چسبیده به دندان هستند که تنها با جرم گیری در مطب دندانپزشکی می‌توان آنها را تمیز کرد.

جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

بنابراین در صورتی که می‌خواهید دندانهایتان جرم نگیرد، باید حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و فواصل بین دندان را فراموش نکنید. همچنین برای جلوگیری از تشکیل پلاک و باکتری‌ها در زیر لثه باید هر روز نخ دندان بکشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند