آیا هورمون ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

هالیتوزیس که تحت عنوان بوی بد دهان شناخته می شود، به دلیل برخی علل داخل دهانی و خارج دهانی تعریف می شود. بوی بد دهان یکی از نگرانی های بهداشت عمومی است و معمولاً زنان تحت تأثیر این مشکل قرار می گیرند. بوی بد دهان با مشکلات لثه و سوزش دهان مرتبط است. این علامت می تواند ناشی از سپری کردن سفر دوران یائسگی زنان است. نتیجه این است که زنان از بوی غیرقابل کنترلی احساس خجالت می کنند.

این مشکل تأثیر بسزایی در زندگی عادی اجتماعی فرد دارد. برای زنان در تجارت، رنج کشیدن از بوی بد دهان می تواند بسیار خسته کننده و شرم آور باشد. تأثیر بوی بد دهان، بعلاوه اثر ترکیبی ۳۹ تغییر دیگر می تواند چالش برانگیز باشد، به گونه ای که ۵۱ درصد از زنان گزارش داده اند که به دلیل علائم قبل از یائسگی و یائسگی، از کسب و کار یا شغل خود فاصله می گیرند. اکنون می دانیم که این بخشی از گذر از دوران یائسگی- یائسگی- پس از یائسگی است.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود؟

عوامل خارج دهانی و داخل دهانی باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند مانند پریودنتیت، خونریزی لثه، پوشش زبان، زخم دهان، پوسیدگی دندان، اختلالات تنفسی مانند سینوزیت، ترشحات بینی، سرطان ریه، عفونت و بیماری های سیستمیک مختلف مانند دیابت، اورمی و بیماری های گوارشی. مخاط دهان به تغییرات هورمونی حساس تر هستند و نسبت به تغییرات استروئید جنسی زنان حساس تر هستند. این تغییر وضعیت طبیعی دهان باعث خشکی و احساس ناراحتی در ماده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دریافت فوری ایمپلنت های دندانی امکان پذیر است؟

بدن ما در طول دوران یائسگی دچار تغییرات زیادی از نشر بیولوژیکی و غدد درون ریز می شود. سیستم غدد درون ریز روی حفظ محیط طبیعی دهان تأثیر می گذارد. برخی مطالعات قبلی نشان دادند که هورمون جنسی مانند استروژن و پروژسترون بر بافت های پریودنتال تأثیر می گذارند. برخی از مطالعات ارتباط بین بوی بد دهان را در مرحله قاعدگی ارزیابی کرده اند و نشان داده اند که بوی بد دهان توسط ترکیبات گوگرد فرار (VSC) ایجاد می شود. این VSC در اثر عمل باکتری های گرم منفی بی هوازی تولید می شود. برخی از مطالعات بیان کرده اند که هالیتوزیس در طول چرخه قاعدگی ناشی از تغییرات هورمونی است. برخی به دلیل خشکی دهان در سیکل قاعدگی، برخی به عوامل دیگر اشاره کرده اند.

در دوران یائسگی، کاهش و نوسان سطح هورمون های ما می تواند تعادل سلامت دهان و دندان های ما را مختل کند. ما را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان قرار می دهد.

بسیاری از ما زنان نمی دانیم که گیرنده های استروژن در غشاء های مخاطی دهان ما وجود دارند. هورمون های ما تأثیر زیادی روی حفره دهان ما دارند.

بنابراین نوسانات هورمونی نیز می توانند روی تولید بزاق ما تأثیر بگذارند که می تواند باعث خشکی دهان شود. این برای سلامت دهان و دندان ها عالی نیست، زیرا دهان ما برای پاکسازی و خلاص شدن از شر هر گونه باکتری به بزاق نیاز دارد. اگر اجازه دهیم باکتری ها و پلاک داخل دهان ما انباشته شوند، می تواند منجر به بروز بوی بد دهان ما شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

بعلاوه، وجود مقادیر ناکافی بزاق می تواند به بیماری لثه و پوسیدگی دندان کمک کند. بزاق حاوی آنزیمی به نام آمیلاز است که به تجزیه نشاسته کمک می کند. نداشتن مقدار کافی می تواند روی نحوه تجزیه مواد مغذی موجود در غذای ما تأثیر بگذارد.

بنابراین شروع کاهش و نوسانات هورمونی، زمان خوبی برای توجه به سلامت دهان و دندان است.

 بوی بد دهان

بوی بد دهان

نحوه مدیریت بوی بد دهان

رنج بردن از بوی بد دهان می تواند یک تجربه شرم آور و خسته کننده باشد، بخصوص اگر روز ما پر از جلسات کاری و تعهدات “گفتگو” باشد.

پیروی کردن از یک سیستم انعطاف پذیر به ما کمک می کند تا در حین انتقال به دوران یائسگی، بروز بوی بد دهان را به حداقل برسانیم. عناصر کلیدی مورد استفاده، غذا و مراقبت از خود هستند.

میانسالی- غذا

  • هیدراته ماندن- در طول روز آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید، که منجر به خشکی دهان می شود. از دمنوش چای سبز استفاده کنید زیرا می تواند به مبارزه با باکتری های بد دهان نیز کمک کند.
  • جویدن- جویدن آدامس بدون قند و سبزیجات ترد از جمله سیب، گلابی، هویج و کرفس می تواند به تحریک جریان بزاق کمک کند.
  • شکر و الکل- مصرف این مواد را محدود کنید زیرا باکتری ها می توانند از هر دو تغذیه کنند و باعث بوی بد دهان شوند.
  • محرک های غذا- بوی سیر، پیاز و غذاهای تند مستقیماً به جریان خون و ریه های شما می رود. بنابراین هنگام بازدم به صورت بوی بد دهان ظاهر می شوند. سیب را امتحان کنید زیرا می تواند به خنثی کردن بوی بد دهان ناشی از سیر خام کمک کند.
 بوی بد دهان

بوی بد دهان

مراقبت از خود در میانسالی

همانطور که با ورزش و تغذیه سالم از بقیه بدن خود مراقبت می کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید که دهان شما به یک رژیم مراقبتی سالم نیاز دارد:

  • حفظ بهداشت دهان و دندان- با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو مرتبه در روز، یک روتین خوب دهان را حفظ کنید. از یک خمیر دندان طبیعی خوب استفاده کنید و دهان خود را با دهانشویه بشویید تا بوی دهان خود را تازه نگه دارید.
  • چکاپ های دندانپزشکی- معاینات منظم از جمله معاینات دندانپزشکی را انجام دهید زیرا آنها می توانند توصیه ها و درمان های مناسبی را برای رفع هر گونه مشکل به شما ارائه دهند.
  • حفظ آرامش- کاهش استرس برای تقویت ایمنی و بهبود سلامت دهان و دندان مفید است.
  • خواب- خواب باکیفیت داشته باشید تا به ترمیم و شادابی بدن خود کمک کنید.
 بوی بد دهان

بوی بد دهان

خلاصه

کاهش و نوسان سطح هورمون های ما می تواند تعادل سلامت دهان و دندان های ما را مختل کند. ما را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان قرار می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

برای کمک به مدیریت بوی بد دهان، با تمرکز بر تغذیه، حرکت و مراقبت از خود، از منابع آموزشی استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code