مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی در واقع دندان های مصنوعی هستند که داخل استخوان فک قرار داده می شوند و اغلب در افراد بزرگسالی کاشته می شوند که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشند. اکثر ایمپلنت های دندانی به گونه ای ساخته می شوند که ظاهر، احساس، و عملکردی شبیه دندان های طبیعی داشته باشند و شبیه ترین درمان به دندان های سالم طبیعی هستند. آنها نه تنها به حفظ زیبایی ظاهر چهره و لبخند کمک می کنند، بلکه از آنجا که مانع جابجایی دندان های دیگر از محل درست می شوند، ساختار کلی چهره را نیز حفظ می کنند، علاوه بر این جویدن و گاز زدن را راحت می کنند.

طی جراحی ایمپلنت های دندانی یک پست فلزی پیچ مانند جایگزین ریشه از دست رفته دندان می شود و یک روکش دندان مانند روی آن قرار می گیرد تا مانند دندان طبیعی عمل کند. بنابراین این نوع جراحی می تواند جایگزینی فوق العاده برای پروتزهای مصنوعی یا بریج هایی باشد که ممکن است به مرور زمان برای لثه ها مناسب نباشند.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

بسته به نوع ایمپلنتی که انتخاب می کنید، و نیز وضعیت سلامت استخوان فک شما، جراحی ایمپلنت های دندانی می تواند در چندین جلسه انجام شود. برای انجام این فرایند لازم است استخوان فک به طور محکم اطراف ایمپلنت های دندانی را در بر بگیرد (که فرایند اسئواینتگریشن نامیده می شود). ایمپلنت ها با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرند و به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می کنند. اغلب این پست از جنس تیتانیوم ساخته می شود زیرا بهتر از هر ماده دیگری با استخوان جوش می خورد و به شکلی محکم در جای خود باقی می ماند و مانند بریج ها پوشیده نخواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت و درمان آن - بخش اول

 مراحل جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

معاینات اولیه

از آنجا که برای کاشت ایمپلنت های دندانی لازم است چندین فرایند جراحی انجام شود، لازم است جراح یک ارزیابی کامل از شرایط بدن بیمار داشته باشد، از جمله تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و تهیه الگوی دندان های برای حصول اطمینان از اینکه دندان مصنوعی بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی خواهد داشت.

وضعیت استخوان فک نیز نسبت به تعداد ایمپلنت هایی که قرار است کاشته شوند، بررسی خواهد شد. این فرایند طراحی می تواند نیاز به همکاری چندین متخصص دندانپزشکی در شاخه های متعدد باشد، بنابراین اصلاً انتظار نداشته باشید این روند به سرعت پیش برود.

علاوه بر شرایط بدنی، جراح شما باید راجع به داروهای مصرفی شما نیز اطلاعات کافی داشته باشد، از جمله داروهای تجویزی و داروهایی که بدون نسخه مصرف می کنید. در صورتی که بیماری های قلبی یا ایمپلنت های ارتوپدی دارید، ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک های خاصی تجویز کند تا از بروز عفونت پیشگیری نماید. یک فهرست از بایدها نبایدهایی که قبل از جراحی باید رعایت کنید نیز به شما داده خواهد شد.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

فرایند جراحی کاشت ایمپلنت دندانی به طور خلاصه

جراحی ایمپلنت های دندانی اغلب طی چند مرحله انجام می شود و مستلزم آن است که قبل از انجام مراحل بعدی، استخوان فک به طور کامل اطراف ایمپلنت شکل گرفته و بهبود یافته باشد.

  • دندان آسیب دیده کشیده می شود (اغلب مدت ها قبل دندان به دلیلی افتاده یا کنده شده است).
  • استخوان فک برای جراحی آماده می شود؛ این می تواند شامل جراحی پیوند استخوان نیز باشد.
  • به محضی که آمادگی استخوان فک برای دریافت ایمپلنت تأیید شود، ایمپلنت داخل تیغه آلوئولار جایگذاری می شود.
  • به استخوان فک زمان کافی داده می شود تا بهبود پیدا کند، سپس طی یک جراحی دیگر اباتمنت (قطعه ای که به ایمپلنت پیچ می شود) روی ایمپلنت گذاشته می شود و دندان مصنوعی روی آن چسبانده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تمریناتی برای کاهش درد مفصل فک

این فرایند می تواند چندین ماه طول بکشد تا فک زمان کافی برای بهبود پیدا کردن و آمادگی برای نصب نهایی را داشته باشد. بدون داشتن استخوان فک محکم، کاشت ایمپلنت امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین، مهم است در طول روند بهبود صبور باشید.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی ایمپلنت دندانی

در صورتی که پس از کاشت ایمپلنت استخوان از شرایط خوبی برخوردار باشد، اباتمنت کار گذاشته می شود. اباتمنت یک قطعه پیچ مانند داخل ایمپلنت دندانی است که دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد. این فرایند ساده با بی حسی موضعی انجام می شود. اباتمنت را می توان در طول مراحل اولیه به ایمپلنت متصل کرد، اما برخی افراد ممکن است قابل مشاهده بودن پست برای آنها مهم نباشد و ترجیح دهند طی یک فرایند دیگر نصب شود.

برای قرار گیری اباتمنت، جراح بافت لثه را مجدداً باز خواهد کرد تا ایمپلنت دیده شود. سپس اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود. پس از آن بافت لثه به گونه ای بخیه زده می شود تا اطراف اباتمنت شکل بگیرد و یک تا دو هفته به حال خود رها می شود.

کاشت ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی

انتخاب دندان مصنوعی جدید

پس از بهبود لثه ها، از دهان و دندان های باقی مانده قالب تهیه خواهد شد تا از آن برای ساخت دندان های مصنوعی، روکش، استفاده شود. دو نوع دندان مصنوعی هستند که می توانند روی ایمپلنت ها قرار بگیرند: نوع ثابت و نوع متحرک.

پروتزهای مصنوعی متحرک روی ایمپلنت ها از یک چارچوب فلزی تشکیل شده اند که به ایمپلنت ها چفت می شوند. این گزینه فوق العاده است، زیرا می توان برای پاکسازی یا تعویض آن را به راحتی خارج نمود، مخصوصاً زمانی که چندین دندان جایگزین شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای سفید کردن دندان

اگر نمونه ثابت را انتخاب کنید باید بدانید نمی توانید برای تمیز کردن، به راحتی آنها را از دهان خارج کنید. این نوع پروتزها با پیچ یا چسب مخصوص به اباتمنت چسبانده می شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code